EFFORTS TO OPTIMIZE INTERNET USE IN ENGLISH LANGUAGE LEARNING

Endang Sri Andayani(1*)

(1) Universitas Bina Sarana Informatika
(*) Corresponding Author

Abstract


Internet in learning English has become increasingly significant along with technological developments and the need for high language skills in the digital era. This research aims to identify effective strategies and methods in optimizing the use of the internet as a tool in learning English at SMP PGRI 1 Bekasi. The research method used is qualitative with a descriptive approach. The research results show that the use of the internet in learning English at SMP PGRI 1 Bekasi significantly improves the quality and effectiveness of learning. The implementation of video and audio from digital platforms, e-books and online articles enriches students' learning experiences, while e-learning platforms make class management and interaction between teachers and students easier. Interactive applications and educational games increase student engagement, and the use of blogs, online forums, and video conferencing tools strengthen students' writing and speaking skills. Additionally, social media and writing platforms provide additional access and collaboration opportunities, supporting more dynamic and enjoyable learning.


Keywords


Optimization, Internet, Learning, English, Social Media, E-Learning

Full Text:

PDF

References


Andri, R. M., & SP, M. P. (2017). Peran dan fungsi teknologi dalam peningkatan kualitas pembelajaran. Jurnal Ilmiah Research Sains, 3(1), 122-129.

Chaeruman, U. A. (2017, September). Alur Belajar: Meningkatkan Interaktivitas Pembelajaran Daring. In Seminar & Lokakarya Pembelajaran Daring Di Perguruan Tinggi, September (pp. 1-10).

Dewi, P. K., & Budiana, N. (2018). Media pembelajaran bahasa: aplikasi teori belajar dan strategi pengoptimalan pembelajaran. Universitas Brawijaya Press.

Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580-597.

Fauzi, S. A., & Mustika, D. (2022). Peran guru sebagai fasilitator dalam pembelajaran di kelas v sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2492-2500.

Hambali, U. N., Natsir, R. Y., & Nasir, N. (2023). Tinjauan Literatur tentang Integrasi Teknologi dalam Proses Pembelajaran Keterampilan Bahasa Inggris. Jurnal Dieksis Id, 3(2), 128-141.

Hamidah, F. N., & Yanuarmawan, D. (2018). Pemanfaatan internet untuk memvariasikan sumber belajar bahasa inggris dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 2(1), 86-98.

Husna, K., Fadhilah, F., Harahap, U. H. S., Fahrezi, M. A., Manik, K. S., Ardiansyah, M. Y., & Nasution, I. (2023). Transformasi Peran Guru Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang. Perspektif: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4), 154-167.

Iswahyudi, M. S., Irianto, I., Salong, A., Nurhasanah, N., Leuwol, F. S., Januaripin, M., & Harefa, E. (2023). Kebijakan Dan Inovasi Pendidikan: Arah Pendidikan di Masa Depan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Julaika, S., Hasanah, N., Mawaddah, D., & Sari, K. (2024). Analisis Kompetensi Kepribadian Seorang Guru Bahasa Inggris Sekolah Madrasah Tsanawiyah Negeri. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(3), 164-173.

Melati, E., Kurniawan, M., Marlina, M., Santosa, S., Zahra, R., & Purnama, Y. (2023). Pengaruh Metode Pengajaran Berbasis Teknologi Terhadap Kemampuan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Menengah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 14-20.

Purwanti, R. (2021, May). Peran guru dalam penguatan pendidikan karakter masa pandemi covid-19 dari segi pemanfaatan gawai. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Rachmijati, C. (2018). Penggunaan internet sebagai optimalisasi media pembelajaran bahasa Inggris (Program pengabdian pada masyarakat di Desa Margaluyu Kecamatan Cipendeuy). Abdimas Siliwangi, 1(2), 61-74.

Rofii, A., Nurhidayat, E., Firharmawan, H., & Prihartini, E. (2023). Pelatihan Peningkatan Professional Competence Guru Dalam Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pembelajaran Di MGMP Bahasa Inggris SMK Kab. Majalengka. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 1915-1921.

Sadikin, I. S., Lestari, S., & Aini, S. (2020). Pembelajaran daring interaktif, bermakna dan menarik sebagai upaya optimalisasi proses pembelajaran masa pandemi covid-19. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(4), 897-905.

Suhardiana, I. P. A. (2019). Peran teknologi dalam mendukung pembelajaran bahasa Inggris di sekolah dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 92-102.

Supit, D., Masinambow, D. A., Repi, H. K., Naharia, O., & Jacobus, S. N. (2023). Implementasi kurikulum merdeka belajar di SMP negeri 1 Talawaan. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5).

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v10i1.24972

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google Maps

Publisher :

Universitas Indraprasta PGRI

Pusat Kajian Ilmu Ekonomi (PUSKANOMI)
Adress : Kampus B | Jl. Raya Tengah No.80, RT.6/RW.1, Gedong, Kec. Ps. Rebo, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13760
Work Hours : 09.00 AM – 09.00 PM



RDJE Stats

Visitors RDJE (Research and Development Journal of Education) Since March 15'Th 2020
Flag Counter


Lisensi Creative Commons
RDJE (Research and Development Journal of Education) - is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).