THE ROLE OF NUSANTARA INSIGHTS FOR GENERATION Z THROUGH LOCAL WISDOM

Devita Putri Salamah(1), Esty Setyo Utaminingsih(2*), Siti Siska Knikmahtul Ummah(3)

(1) Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Blora
(2) Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Blora
(3) Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Blora
(*) Corresponding Author

Abstract


The rapid development of technology threatens the preservation of Nusantara insight values among Generation Z, as these values are traditionally imparted through local wisdom. The weakening of these cultural values risks diminishing a sense of nationalism and identity in modern Indonesian youth. This research examines the role of Nusantara insight in fostering these values among Generation Z. The study employed a literature review method, analyzing articles from 2016 to 2023 relevant to Nusantara insights and their transmission through local wisdom. Data collection involved using academic databases such as Google Scholar, Academia Edu, and Research Gate. The collected data were analyzed qualitatively to derive conclusions about the significance of these values. The results showed that Nusantara's insights are crucial in strengthening national identity, encouraging unity amidst diversity, and guiding Generation Z in globalization. It was also found that reinforcing Nusantara values through education and community engagement is critical for cultural preservation. Additionally, the integration of technology and local wisdom was found to be a practical approach to maintaining cultural values. In conclusion, Nusantara's insights, supported by local wisdom, are essential in shaping a nationalistic and culturally aware Generation Z.


Keywords


Generation Z; Local Wisdom; Nusantara’s Insight; Technology

Full Text:

PDF

References


Adiwijaya, S., Rafsanjani, M. A., Kaharap, Y., Siyono, S., & Bakri, A. A. (2023). Pentingnya Keberlanjutan Kearifan Lokal Dalam Era Globalisasi. El-Hekam, 7(1), 126–138.

Adzhari, D. G., Sigit, A. A., Aditya, B. H., & Sari, E. P. S. P. (2022). Jejaring Sosial sebagai Wadah Pengenalan Wawasan Nusantara Era Digital di Kawasan Gunungpati Semarang. Jurnal Implementasi, 2(2), 128-136.

Aini, L. N. (2015). Pentingnya Wawasan Nusantara Untuk Mengutamakan Persatuan Dan Kesatuan. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.

Akbar, H. M., & Najicha, F. U. (2022). Upaya Memperkuat Jati Diri Bangsa Melalui Pemahaman Wawasan Nusantara Di Era Gempuran Kebudayaan Asing. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2122–2127.

Bani, E. A. S., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pedidikan Kewarganegaraan juga Penerapan dan Relevansi dalam Kehidupan di Era Teknologi Generasi Milenial. Syntax Idea, 3(4), 749–762.

Binawan, R., & Najicha, F. U. (2023). Peranan Wawasan Nusantara Sebagai Upaya Dalam Mengatasi Konflik Nasional. AZZAHRA: Scientific Journal of Social Humanities.

Budiwibowo, S. (2016). Membangun Pendidikan Karakter Generasi Muda Melalui Budaya Kearifan Lokal Di Era Global. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 3(01), 39–49. https://doi.org/10.25273/pe.v3i01.57

Cahyono, H., Utami, P. S., & Asmaroini, A. P. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran daring berbasis youtube sebagai reaktualisasi wawasan nusantara mahasiswa di masa pandemi covid-19. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 6(2), 65-73.

Lutpiani, E. (2020). Wawasan Nusantara: Sebagai Satu Kesatuan Politik, Ekonomi, Sosial, Budaya, Pertahanan, dan Keamanaan.

Manurung, S. E., Purba, A., Nainggolan, A., Simanjuntak, F. D. D., Rahmadani, P., Sari, S., & Yunita, S. (2022). Upaya Peningkatan Pemahaman dan Pentingnya Wawasan Nusantara Bagi Mahasiswa Ilmu Sosial. COMSERVA: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(8), 1462-1468.

Mukhlis, & Padilah, A. H. (2023). Wawasan Nusantara Dan Ketahanan Nasional Dalam Menjaga Konsep Negara Kesatuan Republik Indonesia, Antara Konsepsi Dan Implementasi Di Era Otonomi Daerah. Prosiding Konferensi Nasional Sosiologi (PKNS), 1(2), 25–29.

Nur, M., Ramadhan, H., & Najicha, F. U. (2022). Gerakan Wawasan Nusantara Pada Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Meraih Indonesia Bebas Perundungan Siber. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2661–2668.

Nusantara, A. P. W. (2020). Modul 6 Wawasan Nusantara. Pendidikan Kewarganegaraan.

Qadariah, M. (2021). Pentingnya wawasan nusantara sebagai satu kesatuan di generasi sekarang.

Rahayu, K., Yunitasari, D., Utaminingsih, E. S., Purwaningsih, I., & Sari, I. (2024). Exploring the Impact of Civic Education on Civic Participation among Elementary School Students. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 13(2), 189–195. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v13i2.1658

Rais, N. S. R., Dien, M. M. J., & Dien, A. Y. (2018). Kemajuan teknologi informasi berdampak pada generalisasi unsur sosial budaya bagi generasi milenial. Jurnal Mozaik, 10(2), 61-71.

Ratih, L. D., & Najicha, F. U. (2021). Wawasan nusantara sebagai upaya membangun rasa dan sikap nasionalisme warga negara: sebuah tinjauan literatur. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 59-64.

Santoso, G., Prawesti, D. A., Wulandari, R., Sodiq, M. J. F., & Puspita, A. M. I. (2023). Persfektif, Kontribusi, dan Dukungan Mahasiswa dalam Wawasan Nusantara, Geopolitik Indonesia. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(6), 9-17.

Saputra, I. (2017). Peran Organisasi Kepemudaan Dalam Meningkatkan Pemahaman Wawasan Nusantara Di Kalangan Pemuda Indonesia. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 1(1).

Setiawan, D. (2017). Kontribusi Tingkat Pemahaman Konsepsi Wawasan Nusantara terhadap Sikap Nasionalisme Dan Karakter Kebangsaan. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 9(1), 20. https://doi.org/10.24114/jupiis.v9i1.6457

Setyawati, M. A., Najicha, F. U., & Negara, H. A. Pengembangan Wawasan Nusantara dan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Pada Generasi Z.

Utaminingsih, E. S. (2023). Social Science Learning in Primary School Responding to The Challenges of 21st Century Education. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Ekonomi, XII(02), 270–282.

Wardhani, N. W. (2023). Upaya Peningkatan Pemahaman Wawasan Nusantara Sebagai Alat Pemersatu Bangsa. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 12(1), 7–10.

Wiratmaja, I. N., Suacana, I. W. G., & Sudana, I. W. (2021). Penggalian Nilai-Nilai Pancasila Berbasis Kearifan Lokal Bali Dalam Rangka Penguatan Wawasan Kebangsaan. POLITICOS: Jurnal Politik Dan Pemerintahan, 1(1), 43–52. https://doi.org/10.22225/politicos.1.1.3009.43-52

Wulandari, Z. R., Azzahra, N., Wulandari, P., Halimah, & Santoso, G. (2023). Memperkuat Jiwa Kewarganegaraan di Era Digital dengan Pendidikan Kewarganegaraan yang Komprehensif. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 02(02).




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v10i2.21936

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google Maps

Publisher :

Universitas Indraprasta PGRI

Pusat Kajian Ilmu Ekonomi (PUSKANOMI)
Adress : Kampus B | Jl. Raya Tengah No.80, RT.6/RW.1, Gedong, Kec. Ps. Rebo, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13760
Work Hours : 09.00 AM – 09.00 PM



RDJE Stats

Visitors RDJE (Research and Development Journal of Education) Since March 15'Th 2020
Flag Counter


Lisensi Creative Commons
RDJE (Research and Development Journal of Education) - is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).