EFFECTIVENESS OF ONLINE LEARNING FOR ENGLISH SUBJECTS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Endang Sri Andayani(1*), Yulianah Yulianah(2)

(1) Universitas Bina Sarana Informatika
(2) Universitas Bina Sarana Informatika
(*) Corresponding Author

Abstract


Because to the widespread Covid-19 pandemic, the educational system in schools has been forced to undergo a fundamental shift away from in-person sessions and toward distance learning (online). Without exception, SD Al Ihsan Bojongsari Depok also facilitates online learning through the use of a variety of online tools, such as Schoology, Google Classroom, Google Form, Whatsapp Groups, and other forms of media. The purpose of this research is to determine whether or not studying English-related topics online during the Covid-19 pandemic was beneficial to students' overall academic performance. Methods of qualitative research are utilized in this research approach. According to the findings, the use of online learning through the utilization of online media in English classes taught in sixth grade at SD Al Ihsan Bojongsari Depok can be successfully carried out. This can be seen from the fact that the scores that students obtained while participating in online learning for English subjects are very good. Additionally, lesson plans and the syllabus have been successfully implemented in learning activities, and models and approaches to learning English can be applied in both teaching and learning


Keywords


Online Learning; English; COVID 19; Teachers; Students

Full Text:

PDF

References


Afifah, D. M., Lestari, E. D., & Prianti, R. N. (2021). Dampak Pendemi Covid-19 Terhadap Pembelajaran di Sekolah Dasar. EJoES (Educational Journal of Elementary School), 2(1), 1-6.

Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19:(Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri–Cikarang Barat–Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208-218.

Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat pembelajaran yang efektif. At-Tafkir, 11(1), 85-99.

Hadisi, L., & Muna, W. (2015). Pengelolaan teknologi informasi dalam menciptakan model inovasi pembelajaran (e-learning). Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(1), 117-140.

Haryati, S., & Sukarno, S. (2021). Inovasi pembelajaran daring di era pandemi COVID-19. Indonesian Journal of Education and Learning, 4(2), 479-485.

Latip, A. (2020). Peran literasi teknologi informasi dan komunikasi pada pembelajaran jarak jauh di masa pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 108-116.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216-232.

Pratiwi, A. S. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19 di SD TI 030 Batu Belah Kelas VI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 766-773.

Qadafi, M. (2020). Pembelajaran bahasa inggris pada anak di sangkhom islam wittaya school saat pandemi covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 422-430.

Rachmat, A., & Krisnadi, I. (2020). Analisis efektifitas pembelajaran daring (online) untuk siswa SMK Negeri 8 Kota Tangerang pada saat pandemi covid 19. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1-7.

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas pembelajaran. Jurnal pendidikan usia dini, 9(1), 15-32.

Safwan, S., & Rahmah, S. (2021). Analisis Model Peningkatan Mutu Pendidikan melalui Pembelajaran Berbasis Online. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 12(1), 141-150.

Saifulloh, A. M., & Darwis, M. (2020). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(2), 285-312.

Sakiah, N. A., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis Kebutuhan Multimedia Interaktif Berbasis PowerPoint Materi Aljabar Pada Pembelajaran Matematika SMP. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 7(1), 39-48.

Sari, R. P., Tusyantari, N. B., & Suswandari, M. (2021). Dampak pembelajaran daring bagi siswa sekolah dasar selama covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 9-15.

Setyaningsih, K. D. (2020). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh di SD Negeri Karangrena 03. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(2), 19-27.

Siahaan, M. (2020). Dampak pandemi Covid-19 terhadap dunia pendidikan. Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan, 20(2).

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31-34.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v8i2.15054

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google Maps

Publisher :

Universitas Indraprasta PGRI

Pusat Kajian Ilmu Ekonomi (PUSKANOMI)
Adress : Kampus B | Jl. Raya Tengah No.80, RT.6/RW.1, Gedong, Kec. Ps. Rebo, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13760
Work Hours : 09.00 AM – 09.00 PM



RDJE Stats

Visitors RDJE (Research and Development Journal of Education) Since March 15'Th 2020
Flag Counter


Lisensi Creative Commons
RDJE (Research and Development Journal of Education) - is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).