Efektifitas Strategi Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika
(1) Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study was to analyze the influence of strategies learning and
motivation in learning of mathematics learning outcomes.. The research method used is an experimental method using the technique “factor analysis” with “Two Way Anova. The research is an experiment conducted in SMK BASKARA at class X with 40 students. The results of the analysis studies suggest that: 1) There is influence the learning strategies of mathematics learning outcomes, 2) There is influence motivation in learning of mathematics learning outcomes, 3) there is interaction between learning strategies and motivation in learning of mathematics learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bahri, Syaiful dan Zain, Aswan. 2005. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
B.DJ., Syaiful. 2006. Belajar. Jakarta: Grasindo
DePorter, Bobbi dan Mike Hernacki. 2002. Quantum Learning. Bandung: Kaifa
Fikriyyah, Zakiyatul. 2007. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Pemecahan
Masalah Matematis Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika Pokok
Bahasan Logika Melalui Belajar Dalam Kelompok Kecil Dengan Strategi
Pembelajaran Think Talk Write Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 2 Kudus
Tahun Pelajaran 2006/2007. Skripsi S1 UNNES. Semarang.
Helmaheri dalam http/www.strategi ttwHttp/www.mtsd.k12.WI.US/MTSD
/Think/Talk/Write. Di download 25 september 2011.
Joni, T.Raka. 2002. Model Pembelajaran dan Penilaian. Bandung: Genesindo.
J.T, Manoy. 2007. Belajar. Bandung: Tarsito
Kurniasih. 2010. Pengaruh Implementasi Strategi Pembelajaran Think Talk Write
Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal
Cerita Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa Pada Siswa Smk Jurusan
Bisnis Manajemen Kota Madya Surakarta Tahun Ajaran 2008/2009. Thesis
Pascasarjana UNS. Surakarta.
Nasution. 2001. Strategi Pembelajaran TTW.
Natawidjaja, Rochman. 2006. Pembaharuan dalam Metode Pengajaran. Jakarta:
Depdikbud.
Nasution, S. 2001. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar.
Jakarta: Bumi Aksara.
Prayitno dan Marsigit. 2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Raymond dan Judith. 2004. Motivasi Belajar. Bandung: Grasindo.
Riyanto, Yatim. 2009. Apa Itu Strategi?. Jakarta: Gramedia.
Roza, Yeni. 2009. Strategi Belajar. Bandung: Angkasa .
Santrock. 2007. Macam-macam Motivasi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sardiman, A.M.2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Sudjana, Nana. 2000. Metode Statistika. Edisi ke-6. Bandung: Tarsito.
Syah, Muhibbin. 2007. Belajar. Edisi Ketiga. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Uzer, Usman. 2008. Meningkatkan Motivasi Belajar. Jakarta: Grasindo.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i3.98
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2012 Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA
Publisher: Institute for Research and Community Services (LPPM) Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
View My Stats