Efektifitas Strategi Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika

Witri Lestari(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to analyze the influence of strategies learning and
motivation in learning of mathematics learning outcomes.. The research method used is an experimental method using the technique “factor analysis” with “Two Way Anova. The research is an experiment conducted in SMK BASKARA at class X with 40 students. The results of the analysis studies suggest that: 1) There is influence the learning strategies of mathematics learning outcomes, 2) There is influence motivation in learning of mathematics learning outcomes, 3) there is interaction between learning strategies and motivation in learning of mathematics learning outcomes.


Keywords


learning strategic, learning motivation, mathematics learning

Full Text:

PDF

References


Bahri, Syaiful dan Zain, Aswan. 2005. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

B.DJ., Syaiful. 2006. Belajar. Jakarta: Grasindo

DePorter, Bobbi dan Mike Hernacki. 2002. Quantum Learning. Bandung: Kaifa

Fikriyyah, Zakiyatul. 2007. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Pemecahan

Masalah Matematis Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika Pokok

Bahasan Logika Melalui Belajar Dalam Kelompok Kecil Dengan Strategi

Pembelajaran Think Talk Write Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 2 Kudus

Tahun Pelajaran 2006/2007. Skripsi S1 UNNES. Semarang.

Helmaheri dalam http/www.strategi ttwHttp/www.mtsd.k12.WI.US/MTSD

/Think/Talk/Write. Di download 25 september 2011.

Joni, T.Raka. 2002. Model Pembelajaran dan Penilaian. Bandung: Genesindo.

J.T, Manoy. 2007. Belajar. Bandung: Tarsito

Kurniasih. 2010. Pengaruh Implementasi Strategi Pembelajaran Think Talk Write

Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal

Cerita Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa Pada Siswa Smk Jurusan

Bisnis Manajemen Kota Madya Surakarta Tahun Ajaran 2008/2009. Thesis

Pascasarjana UNS. Surakarta.

Nasution. 2001. Strategi Pembelajaran TTW.

Natawidjaja, Rochman. 2006. Pembaharuan dalam Metode Pengajaran. Jakarta:

Depdikbud.

Nasution, S. 2001. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar.

Jakarta: Bumi Aksara.

Prayitno dan Marsigit. 2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Raymond dan Judith. 2004. Motivasi Belajar. Bandung: Grasindo.

Riyanto, Yatim. 2009. Apa Itu Strategi?. Jakarta: Gramedia.

Roza, Yeni. 2009. Strategi Belajar. Bandung: Angkasa .

Santrock. 2007. Macam-macam Motivasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sardiman, A.M.2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudjana, Nana. 2000. Metode Statistika. Edisi ke-6. Bandung: Tarsito.

Syah, Muhibbin. 2007. Belajar. Edisi Ketiga. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Uzer, Usman. 2008. Meningkatkan Motivasi Belajar. Jakarta: Grasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i3.98

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2012 Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats