Pengaruh Perhatian Orangtua dan Minat Belajar Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa

Santy Handayani(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The study objective was to determine of the parents attention and interest in learning to learn mathematics achievement. The method used in this study is a survey method. Sample size of 100 students obtained by random from two schools. Data collection doing by direct observation, documents student achievement of each grade math teacher and school and questionnaire. Analysis of the data with descriptive statistical method, multiple correlation coefficient, determination coefficient and regression analysis. Results of the hypothesis tests, namely (1) there is no influence of the parents attention and interest in learning mathematics to the students learning achievement (2) the role of parental not significantly affects mathematics achievement (3) student interest significantly affect mathematics achievement.

 Keywords: Parents attention, interest in learning, mathematics achievement. 


Full Text:

PDF

References


Angela, Aylin. 2002. Kiat Sukses Komunikasi. Jakarta: Mitra Utama.

Arikunto, Suharsini. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Brown, G & Yule, G. 1983. Discourse Analisis. terj. Soetikno. Jakarta:

PT Gramedia

Depdikbud. 2001. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Perum Balai Pustaka.

Depdiknas Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang republik Indonesia Nomor 20 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta

Depdiknas. 2005. Standar Nasional Pendidikan. Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005. Jakarta

Depdiknas. 2006. Standar Kompetensi Lulusan. Permendiknas 23 Tahun 2000. Jakarta.

Djaali, H. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hamalik, Umar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hasan, Ani M. 2003. Pengembangan Profesionalisme Guru Di Abad Pengetahuan. Malang.

Jihad, Asep dan Abdul haris. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo

Kasim, Anwar. 2005. Bimbingan Konseling Belajar. Universitas Jakarta

Kunandar. 2007. Guru profesional. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ishak, Ngarep dan Hendri Tanjung. 2002. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Universitas Trisakti.

Nana, Sudjana. 2002. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya.

Purwanto, Profesionalisme Guru, Teknodik No. 10/VI/Oktober/2002.

Pusat Bahasa Depdiknas. 2001. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Gague,Robert. 1988. Prinsip-prinsip Belajar Untuk Pengajaran di Sekolah. Surabaya: Usaha Nasional

Safari. 2008. Analisis Butir Soal. Jakarta: CV Purnama.

Sarwono, Jonatan. 2006. Metode Penelitian Kuantitatif & Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sevilla, et. all. 1993. Pengantar Metode Penelitian. Universitas Indonesia. Jakarta.

Singarimbun, Masri & Sofian Efendi (ed). 2006. Metode Penelitian Survei. Jakarta: LP3ES.

Slameto. 2003. Belajar dan Fakta yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Soemanto, Wasty. 2005. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta. 2006.

Sudjana. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.

Sudjana, Nana. 1989. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Arikunto,Suharsini. 1989. Prosedur Penelitian. Jakarta: Bina Aksara

Sukmadinata dan Nana Syaodih. 2007. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Supardi, U. S. Aplikasi Statistika Dalam Penelitian. Jakarta: Ufuk Press.

Syah, Muhibbin. 2004. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Gordon, Thomas. 1983. Menjadi Orang Tua Efektif. Jakarta: PT. Gramedia

Usman, M. Uzer. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Winkel, W. S. 1996. Psikologi Pengajaran, Edisi yang disempurnakan, Cetakan ke-4. Jakarta: Grasindo.

Winkel, W. S. 1983. Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah. Jakarta: PT. Gramedia.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v6i2.948

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats