Think Pair Share With Comic For Mathematical Problem Solving Skills

Turyanto Turyanto(1), Denik Agustito(2), Sri Adi Widodo(3*)

(1) Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
(2) Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
(3) Scopus ID: 57196328078 - Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to find out that Think Pair Share with mathematical comics is more effective than Think Pair Share learning without using comics. The research method used is an experiment with the design of Post-test-Only Control Design. The sample size was 64 students taken using cluster random sampling technique. The instrument used in this study is the Mathematical Problem Solving Test. Data analysis techniques were used using the Wilcoxon Signed Rank Test non-parametric statistical test. The results of the study showed that the learning of Think Pair Share models by using mathematical comics was no more effective than learning Think Pair Share without using comics. Although this study shows the opposite results from existing theoretical studies, in general, the use of learning media such as mathematical comics collaborated with any model can make mathematics learning more effective.

Keywords


Think Pair Share; Comic; Mathematical Problem Solving Skill

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Anisa, W. N. (2014). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan komunikasi matematik melalui pembelajaran pendidikan matematika realistik untuk siswa SMP Negeri di Kabupaten Garut. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(1).

Aryanti, D., Zubaidah, & Nursangaji, A. (2013). Kemampuan representasi matematis menurut tingkat kemampuan siswa pada materi segi empat di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1).

Ayu, A. R., Maulana, & Kurniadi, Y. (2016). Pengaruh pendekatan kontekstual terhadap kemampuan koneksi dan pemecahan masalah matematis siswa sekolah dasar pada materi keliling dan luas persegi panjang dan segitiga. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 391–400.

BSNP. Peraturan Mentri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Dasar dan Menengah (2006).

Budiyono. (2004). Statistika Untuk Penelitian. Solo: UNS Press.

Bulut, M., Akçak?n, H. Ü., & Kaya, G. (2016). The effects of geogebra on third grade primary students’ academic achievement in fractions. International Society of Educational Research, 11(2), 347–355.

Creswell, J. W. (2012a). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. London: Pearson.

Creswell, J. W. (2012b). Research Design Qualitative,Quantitative,and Mixed Second Edition.

Ena, O. T. (2011). Membuat Media Pembelajaran Interaktif dengan Piranti Lunak Presentasi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Lingkar Widyawiswara, 1(4), 104–117.

Graham, S. (2011). Comics in the classroom: Something to be taken seriously. Language Education in Asia, 2(1), 92–102.

Gunantara, G., Suarjana, I. M., & Riastini, P. N. (2014). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V. MIMBAR PGSD, 2(1).

Hamida, K., Zulaekah, S., & Mutalazimah. (2013). Penyuluhan gizi dengan media komik untuk meningkatkan pengetahuan tentang keamanan makanan jajanan. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 8(2), 113–120.

Indaryati, & Jailani. (2015). Pengembangan media komik pembelajaran matematika meningkatkan motvasi dan prestasi belajar siswa kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 84–96.

Ismail, A. K., Sugiman, & Hendikawati, P. (2013). Efektivitas model pembelajaran teams group tournament (TGT) dengan menggunakan media ‘3 in 1’ dalam pembelajaran matematika. UNNES Journal of Mathematics Education, 2(2).

Karubaba, S. A. M., Rahman, B., & Afirin. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think pair square terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. Indomath: Indonesian Mathematics Education, 2(1), 37–44.

Kurniawan, H. (2012). Upaya peningkatan fektivitas pembelajaran matematika melalui model pembelajaran kooperatif tipe team assisted individualization (TAI) pada siswa kelas V SD Negeri Sidomulyo tahun pelajaran 2011/2012. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika.

Kurniawati, A. D., & Siswono, T. Y. E. (2014). Pengaruh kecemasan dan self efficacy siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah materi segiempat siswa kelas VII MTs Negeri Ponorogo. MATHEdunesa, 3(2), 97–102.

Kusuma, F. W., & Aisyah, M. N. (2012). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe think pair share untuk meningkatkan aktivitas belajar akuntansi siswa kelas XI Ips 1 SMA Negeri 2 Wonosari tahun ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2), 43–63.

Maonde, F., Bey, A., Anggo, M., Rahim, U., & Tiya, K. (2015). The discrepancy of students’ mathematic achievement through cooperative learning model, and the ability in mastering languages and science. International Journal of Education and Research, 3(1), 141–158.

Margi, I. K. (2015). Komik tradisional prasi berbasis inovasi sumber belajar: meretas dominasi buku teks dalam pembelajaran sejarah. In Prosiding Seminar Internasional 2015 Contribution Of History For Social Sciences And Humanities (pp. 54–62).

Mediawati, E. (2011). Pembelajaran akuntansi keuangan melalui media komik untuk meningkatkan prestasi mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 61–68.

Muliyardi, Putra, A. A., Armiati, & Ahmad, S. (2005). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika Dalam Bentuk Komik Pada Sekolah Dasar Di Kota Padang. Padang.

National of Council Teacher of Mathematics. (2000a). Curricullum and Evaluation Standards for School Mathematics. (VA, Ed.). Reston: NCTM.

National of Council Teacher of Mathematics. (2000b). Principles and Standards For School Mathematics. Virginia: NCTM.

Nurjanah, S., Istiqomah, & Sujadi, A. A. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal-soal program linear pada siswa kelas X TKJ SMK PIRI 2 Yogyakarta. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia (pp. 821–827).

Polya, G. (1973). How Solve It: A new Aspect of Mathematical Method. New Jersey: Princeton University Press.

Puadi, E. F. W., & Muhammad Irfan Habibie. (2018). Implementasi PBL berbantuan GSP software terhadap peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematik siswa. Indomath: Indonesia Mathematics Edcuation, 1(1), 19–26.

Sadulloh, U. (2003). Pengantar Filsafat Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Saputro, H. B., & Soharto. (2015). Pengembangan media komik berbasis pendidikan karakter pada pembelajaran tematik-integratif kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia2, 3(1), 61–72.

Septy, L., Hartono, Y., & Putri, R. I. I. (2015). Pengembangan media pembelajaran komik pada materi peluang di kelas VIII. Jurnal Didaktik Matematika, 2(2), 16–26.

Suci, A. A. W., & Rosyidi, A. H. (2012). Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada pembelajaran problem posing berkelompok. Mathedunesa, 1(2), 1–8.

Suhendri, H. (2013). Pengaruh metode pembelajaran problem solving terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kemandirian belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 105–114. Retrieved from http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/view/117/114

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. (UPI & IMSTEP, Ed.). Bandung.

Sunarto, W., Sumarni, W., & Suci, E. (2008). Hasil belajar kimia siswa dengan model pembelajaran metode think-pair-share dan metode ekspositori. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2(1), 244–249.

Toyiba, Fitriyani, N. (2016). Pengaruh strategi pembelajaran aktif terhadap hasil belajar pada Madrasah Ibtidaiyah. Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 929–930.

Trisniawati, Muanifah, M. T., Widodo, S. A., & Ardiyaningrum, M. (2019). Effect of Edmodo towards interests in mathematics learning. Journal of Physics: Conference Series, 1188, 012103.

Wahyuningsih, A. N. (2012). Pengembangan media komik bergambar materi sistem saraf untuk pembelajaran yang menggunakan strategi PQ4R. Journal of Innovative Science Education, 1(1), 1–9.

Wardani, T. K. (2012). Penggunaan media komik dalam pembelajaran sosiologi pada pokok bahasan masyarakat multikultural. Komunitas: International Journal of Indonesian Society and Culture, 4(2), 230–243.

Wibowo, E. J. (2013). Media pembelajaran interaktif matematika untuk siswa sekolah dasar kelas IV. In Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer FTI UNSA 2013 MEDIA (pp. 75–78).

Widjajanti, D. B. (2009). Kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa calon guru matematika: Apa dan bagaimana mengembangkannya. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 1–11).

Widodo, S A, Istiqomah, Leonard, Nayazik, A., & Prahmana, R. C. I. (2019). Formal student thinking in mathematical problem-solving. Journal of Physics: Conference Series, 1188, 012087.

Widodo, Sri Adi. (2015). Keefektivan team accelerated instruction terhadap kemampuan pemecahan masalah dan prestasi belajar matematika siswa kelas VIII. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 127–134.

Widodo, Sri Adi. (2018). Selection of learning media mathematics for junior school students. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 17(1), 154–160.

Widodo, Sri Adi, Darhim, & Ikhwanudin, T. (2018). Improving mathematical problem solving skills through visual media Improving mathematical problem solving skills through visual media. Journal of Physics: Conf. Series, 948(1), 1–6.

Widodo, Sri Adi, Prahmana, R. C. I., Purnami, A. S., & Turmudi. (2017). Teaching materials of algebraic equation. Journal of Physics: Conf. Series, 943(1), 1–6.

Widodo, Sri Adi, & Purnami, A. S. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa Kelas VIII SMP Se-Kota Jogjakarta Tahun Akademik 2014-2015. Yogyakarta: Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.

Widodo, Sri Adi, Purnami, A. S., & Prahmana, R. C. I. (2017). Team accelerated instruction, initials, and problem-solves ability in junior high school. International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(2), 193–204. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12928/ijeme.v1i2.6683

Widodo, Sri Adi, & Sujadi, A. . (2015). Analisis kesalahan mahasiswa dalam memecahkan masalah trigonometri. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 51–63.

Widodo, S. A, Turmudi, T., Afgani Dahlan, J., Istiqomah, I., & Saputro, H. (2018). Mathematical comic media for problem solving skills. In International Conference on Advance & Scientific Innovation (pp. 101–108).

Widodo, T., & Kadarwati, S. (2013). Higher order thinking berbasis pemecahan masalah untuk meningkatkan hasil belajar berorientasi pembentukan karakter siswa. Cakrawala Pendidikan, XXXII(1), 161–171.

Wiguna, S. G. A., Widiana, I. W., & Sudana, D. N. (2016). Penerapan pembelajaran berbasis otak untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 1–11.

Wijayanto, Z. (2015). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe think pair share (TPS) dengan pendekatan realistic mathematics education (RME) ditinjau dari gaya belajar siswa kelas VIII SMP Negeri Di Kabupaten Purworejo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5), 427–438.

Yuniati, N., Purnama, B. E., & Nugroho, G. K. (2011). Pembuatan media pembelajaran interaktif ilmu pengetahuan alam pada Sekolah Dasar Negeri Kroyo 1 Sragen. Journal Speed – Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi –, 3(4), 25–29.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v9i3.3773

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats