The Effect of Fraction Adventure Gamification Media in Improving Fraction Calculation Operation Skills and Learning Motivation of Phase C Students
(1) Universitas Sebelas Maret
(2) Universitas Sebelas Maret
(3) Universitas Sebelas Maret
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afifah, N., & Hartatik, S. (2019). Pengaruh media permainan ular tangga terhadap motivasi belajar pada pelajaran matematika kelas II SD Kemala Bhayangkari 1 Surabaya. Must: Journal Of Mathematics, Science And Technology, 4(2), 209-216.
Ayu, S., Ardianti, S. D., & Wanabuliandari, S. (2021). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3). https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3824
Elmunsyah, H., Hidayat, W. N., & Asfani, K. (2019). Interactive learning media innovation: Utilization of augmented reality and pop-up book to improve user’s learning autonomy. Journal of Physics: Conference Series, 1193(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1193/1/012031
Erfan, M., Maulyda, M. A., & Hidayati, V. R. (2021). Gamifikasi pembelajaran matematika sekolah dasar pada materi operasi hitung penjumlahan dan pengurangan. Jurnal DIDIKA : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2).
Fauzi, A., Sawitri, D., & Syahrir, S. (2020). Kesulitan guru pada pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1).
Filgona, J., Sakiyo, J., Gwany, D. M., & Okoronka, A. U. (2020). Motivation in learning. Asian Journal Of Education And Social Studies, 10(4), 16-37.
Galuh, S., Kurniawan, S. B., & Budiharto, T. (2023). Analisis kesalahan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika tentang operasi hitung pecahan kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 10(6). https://doi.org/10.20961/ddi.v10i6.70964
Gazali, M., & Pransisca, M. A. (2022). Penerapan model discovery learning berbantuan media benda nyata dalam meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa kelas III SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 14. Https://Doi.Org/10.37216/Badaa.V4i1.597
?lhan, A. (2021). The impact of game-based, modeling, and collaborative learning methods on the achievements, motivations, and visual mathematical literacy perceptions. SAGE Open, 11(1). https://doi.org/10.1177/21582440211003567
Jasmaniah, J., Nurhayati, N., & Zuhra, F. (2022). Development of pop-up book media based on problem-solving on fraction material. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4). https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5964
Komalasari, R., Elsiana, S., Sulastri, A., Eratika, E., Sartika, S., Jufriadi, N., & Sulistio, S. (2022). Analisis penyebab miskonsepsi siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi operasi hitung pecahan. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1). https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4494
Kurniawan, D., Nur’aeni L, E., Hidayat, S., & Wahid Muharram, M. R. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbantuan prezi pada materi operasi hitung pecahan di kelas V Sekolah Dasar. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 4(3). https://doi.org/10.20527/pn.v4i3.6193
Luttenberger, S., Wimmer, S., & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. In Psychology Research and Behavior Management (Vol. 11). https://doi.org/10.2147/PRBM.S141421
Malikha, Z., & Amir, M. F. (2018). Analisis miskonsepsi siswa kelas VB MIN Buduran Sidoharjo pada materi pecahan ditinjau dari kemampuan matematika. Pi: Mathematics Education Journal, 1(2), 75–81.
Marlita, I. N., Patonah, S., Ariestanti, E., & Miyono, N. (2024). Analisis penggunaan media pembelajaran wordwall game dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(2). https://doi.org/10.30605/jsgp.7.2.2024.4229
Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Deepublish.
Nuraini, N. L. S., & Laksono, W. C. (2019). Motivasi internal dan eksternal siswa sekolah dasar pada pembelajaran matematika. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 28(2). https://doi.org/10.17977/um009v28i22019p115
Purnama, S. J., & Pramudiani, P. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis google slide pada materi pecahan sederhana di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1247
Ramadhani, A. H. (2021). Pengaruh pendekatan pembelajaran discovery learning pada hasil belajar siswa. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 96-103
Sari, D. R., Fuadiah, N. F., & Surmilasari, N. (2024). Pengembangan media pembelajaran menggunakan articulate storyline pada materi pecahan sederhana untuk kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 5(1), 74–83.
Setiawan, A., & Soeharto, S. (2020). Kahoot-based learning game to improve mathematics learning motivation of elementary school students. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1). https://doi.org/10.24042/ajpm.v11i1.5833
Setiawan, Y. U., Yandari, I. A. V., & Pamungkas, A. S. (2020). Pengembangan kartu domino pecahan sebagai media pembelajaran matematika di kelas IV Sekolah Dasar. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 12(1). https://doi.org/10.32678/primary.v12i01.2706
Siegler, R. S., & Lortie-Forgues, H. (2015). Conceptual knowledge of fraction arithmetic. Journal of Educational Psychology, 107(3). https://doi.org/10.1037/edu0000025
Suratman, A., Afyaman, D., & Rakhmasari, R. (2019). Pembelajaran berbasis TIK terhadap hasil belajar matematika dan motivasi belajar matematika siswa. Jurnal Analisa, 5(1). https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4828
Swaratifani, Y., & Budiharti, B. (2022). Analisis faktor kesulitan belajar matematika materi operasi hitung pecahan kelas V SD Mutiara Persada. Lucerna : Jurnal Riset Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1). https://doi.org/10.56393/lucerna.v1i1.120
Taub, M., Sawyer, R., Smith, A., Rowe, J., Azevedo, R., & Lester, J. (2020). The agency effect: The impact of student agency on learning, emotions, and problem-solving behaviors in a game-based learning environment. Computers & Education, 147, 103781. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103781
Wardani, I. R. W., Zuani, M. I. P., & Kholis, N. (2023). Teori belajar perkembangan kognitiv Lev Vygotsky dan implikasinya dalam pembelajaran. Dimar: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 332-346
Westera, W. (2019). Why and how serious games can become far more effective: Accommodating productive learning experiences, learner motivation, and the monitoring of learning gains. Educational Technology & Society, 22(1), 59–69.
Yeh, C. Y. C., Cheng, H. N. H., Chen, Z. H., Liao, C. C. Y., & Chan, T. W. (2019). Enhancing achievement and interest in mathematics learning through math-island. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14(1). https://doi.org/10.1186/s41039-019-0100-9
Yulianti, R., & Marhayani, D. A. (2024). Hubungan motivasi belajar dan kemandirian belajar dengan hasil belajar dalam pembelajaran berdifferensiasi pada materi pecahan kelas IV SDN 27 Singkawang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 488-502.
Zhang, L., Shang, J., Pelton, T., & Pelton, L. F. (2020). Supporting primary students' learning of fraction conceptual knowledge through digital games. Journal Of Computer Assisted Learning. Https://Doi.Org/10.1111/Jcal.12422
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v15i1.27637
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Publisher: Institute for Research and Community Services (LPPM) Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
View My Stats