Analysis of Laboratory Management Capability and Literacy Level of Science Physics Teacher

Muhammad Minan Chusni(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(*) Corresponding Author

Abstract


The problems that arise in the school/madrasah are the weakness of the teacher's ability to prepare, manage, and carry out the physics lab. This study aims to analyze the ability of laboratory management and the level of a literacy science physics teacher. The method used in this study is literature study with the literature review of the results of research the last five years describes how the professional ability of physics teachers in managing physics laboratories and science literacy teachers in Indonesia. Based on the results of the analysis of the relevant research results that: (1) the laboratory serves to support learning by directing students to think scientific; (2) limited learning in the laboratory can lead to weak literacy of students' knowledge; (3) Implementation of physics lab activities in schools is still classified as less because of the ability of science literacy teachers in managing the laboratory has not been optimal.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Amin, M. (2017). Sadar Berprofesi Guru Sains, Sadar Literasi: Tantangan Guru di Abad 21. Prosiding Seminar Nasional III Tahun 2017. Malang.

Anwar, E. D. (2014). Pelatihan Pembuatan Alat-Alat Praktikum IPA Fisika bagi Guru IPA SMP/MTs Swasta se-Kecamatan Winong Kab Pati. Dimas, 14(1), 43-56.

Chusnani, D. (2013). Pendidikan Karakter Melalui Sains. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 12.

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah, S. B. (2005). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Jakarta: Rineka Cipta.

Falahudin, I., Fauzi, M., & Purnamasari, W. (2016). Pembelajaran berbasis proyek dalam praktikum biologi terhadap keterampilan proses sains siswa SMP Muhammadiyah 6 Palembang. Jurnal Bioilmi, 2(2), 73-81.

Fatmawati, I. N., & Utari, S. (2015). Penerapan Levels of Inquiry untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMP tema Limbah dan Upaya Penanggulangannya. Edusains, 7(2), 151-159.

Hidayah, N., Rosidin, U., & Maulina, D. (2015). Deskripsi kemampuan guru IPA di SMP swasta Bandar Lampung dalam mengelola laboratorium. Jurnal Bioterdidik, 3(4).

Iswadi, H. (2016, Desember 07). Sekelumet dari Hasil PISA 2015 yang Baru Dirilis. Retrieved Nopember 08, 2017, from http://www.ubaya.ac.id/2014/content/articles_detail/230/Overview-of-PISA-2015-result-that-have-just-been-Realesed.html

Jonuarti, R., Yurnetti, Hidayati, & Mufit, F. (2014). Efektifitas pengetahuan pengelolaan laboratorium dan substansi bahan ajar terhadap pengetahuan guru membuat modul praktikum IPA SMP dalam menyambut kutikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5(1), 1-8.

Juliani, R., Utari, Setiya, & Saepuzaman, D. (2017). Rekonstruksi Rancangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Analisis Kesulitan Literasi Sains Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama pada Topik Listrik Dinamis. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains, 2.

Kanfel, R., & Ackerman, P. L. (2005). Work Competence: A Person-Oriented Perspective. New York: The Guilford Press.

Kastijono, R. (2011). Implementasi student centered learning dalam praktikum fisika dasar. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya, 1(2), 19-32.

Leksono, S. M., Rustaman, N., & Redjeki, S. (2013). Kemampuan Profesional Guru Biologi dalam Memahami dan merancang Model Pembelajaran Konservasi Biodiversitas di SMA. Cakrawala Pendidikan, 32(3), 409.

Maknun, J. (2015). Pembelajaran mitigasi bencana berorientasi kearifan lokal pada pembelajaran IPA di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Kajian Pendidikan, 5(1), 143-156.

Novianti, N. R. (2011). Kontribusi pengelolaan laboratorium dan motivasi belajar siswa terhadap efektifitas proses pembelajaran. Edisi Khusus, Edisi Khusus(1), 158 - 166.

Pujani, N. M. (2014). Pengembangan Perangkat Praktikum Ilmu Pengetahuan Bumi dan Antariksa Berbasis Kemampuan Generik Sains untuk Meningkatkan Keterampilan Laboratorium Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 471-484.

Rakhmawan, A., Setiabudi, A., & Mudzakir, A. (2015). Kegiatan Laboratorium Berbasis Inkuiri pada Konteks Materi Sel Aki untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMA. Seminar Nasional Pendidikan Sains, (pp. 355-364). Surakarta.

Sapriati, A., & Sekarwinahyu, M. (2013). Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar sebagai Hasil Pembelajaran Metode Praktikum. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka .

Sumiarsi, N. (2015, Januari). Analisis kompetensi pedagogik dan pengembangan pembelajaran guru SD negeri 041 Tarakan. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 99-104.

Suseno, N., & Riswanto. (2017). Sistem Pengelolaan Laboratorium untuk Mewujudkan Pelaksanaan Praktikum yang Efisien. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Metro, V(1), 76-86.

Wattimena, H. S., Suhandi, A., & Setiawan, A. (2014). Profil penyelenggaraan praktikum fisika sekolah sebagai penyiapan mengembangkan kreatifitas calon guru. Jurnal Pendidikan MIPA, 15(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v8i3.2745

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats