Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP)

Novi Marliani(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This research study in the form of literature and aims to look atcreative thinking
skills of students through learning mathematical model of Missouri Mathematics
Project(MMP). In studying mathematics, think are of central importance. athrequires that every student has the ability to understand the formula, calculate, analyze, categorize objects, making props, create mathematical models, and others. These activities not only require regular thinking activities (convergent), but it takes the ability to think high (divergent). In fact many schools with the ability to thinkis still fairly low. Creative thinking skills can be defined mathematically as theability to solve mathematical problems with more than ones ettlement and students thinks mooth, supple, elaborating, and have originality in the answer. Creative thinking can be beneficial to train mathematical divergent thinking skills in mathematics. There fore, it is necessary to realize the selection of appropriate learning models and effective. One of mathematical learning model that can be used to train and improve students' ability to think creatively is mathematical learning model Missouri Mathematics Project (MMP).

Keywords : mathematical creative thinking ability, learning models missouri
mathematics project (MMP).


Full Text:

PDF

References


Agoestanto, Arief dan Soviana Nur Savitri. 2013. Keefektifan pembelajaran matematika mengacu pada missouri mathematics project terhadap kemampuan pemecahan masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika VII UNNES, 26 Oktober 2013: 71-77.

Darmadi, Hamid. 2010. Kemampuan Dasar Mengajar. Bandung: Alfabeta.

De Bono, Edward. 2007. Revolusi Berpikir Edward De Bono: Belajar Berpikir Canggih dan Kreatif Dalam Memecahkan Masalah dan Memantik Ide-Ide Baru/Edward De Bone. Diterjemahkan oleh: Ida Sitompul dan Fahmi Yamani. Bandung: Kaifa.

Haerudin. 2011. Penerapan Metode SAVI Dengan Pendekatan Induktif dan Peningkatan Berpikir Kreatif Matematis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung. Volume 1 tahun 2011: 287-291.

Handoko, Hendri. 2013. Pembentukan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika Model SAVI Berbasis Discovery Strategy di Laboratorium Teezania. Prosiding Seminar Nasional Matematika VII UNNES, 26 Oktober 2013: 287-291

Hanifa, Qonif. 2013. Keefektifan Model Missouri Mathematics Project (MMP) dalam Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Siswa Kelas X Akuntansi 1 SMK YPM 5 Sukodono Tahun Ajaran 2012-2013. Jurnal Penelitian. 1(1): 1-9.

Hidayat. 2011. Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pembelajaran Kooperatif Think-Talk-Write (TTW). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung. Volume 1 tahun 2011: 272-279.

Jannah, dkk. 2013. Penerapan Model Missouri Mathematic Project (MMP) untuk Meningkatkan Pemahaman dan Sikap Positif Siswa Pada Materi Fungsi. Jurnal Pendidikan Matematika Solusi. 1(1): 61-66.

Johnson, Johnson. 2013. The Way of Thinking: Tingkatkan Cara Berpikir agar Lebih Kreatif, Rasional, dan Kritis. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Kartini. 2011. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA Melalui Pembelajaran Inkuiri Model Alberta. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung. Volume 1 tahun 2011: 145-153.

Kasmad, Mamad dan Pratomo, Suko. 2012. Model-Model Pembelajaran Berbasis PAIKEM. Tangerang: Pustaka Mandiri.

Kurniasih, Ary Woro. 2013. Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dalam Mengembangkan Keterampilan Mengajar Mahasiswa Calon Guru. Prosiding Seminar Nasional Matematika VII UNNES, 26 Oktober 2013: 79-88.

Lestari, Witri. 2012. Efektifitas Strategi Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(3): 170-181.

Malaka, Sandy. 2011. 99 Tips Cerdas dan Efektif Berpikir Positif dan Berjiwa Besar. Yogyakarta: Araska.

Munandar, Utami. 2012. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Nasution, Eline Yanty Putri. 2013. Meningkatkan Kemampuan dan Disposisi Berpikir Kreatif Siswa melalui Pendekatan Open-Ended. Prosiding Seminar Nasional Matematika VII UNNES, 26 Oktober 2013: 107-116.

Ngalimun. 2013. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Purwanto, Ngalim. 2002. Psikogi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rusdakarya.

Setiyani. 2013. Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pembelajaran Topik Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika VII UNNES, 26 Oktober 2013: 351-360.

Supardi. 2013. Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Interaksi Tes Formatif Uraian dan Kecerdasan Emosional. Jurnal Formatif, 2(3): 78-96.

Suprijono, Agus. 2013. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wirda, Yendri. 2011. Studi Efektivitas Cooperative Learning (CL) dalam Pembelajaran Sains dan Matematika (Suatu Meta Analisis terhadap Hasil-hasil Penelitian Pendidikan). Jurnal LITJAK. 12(12): 858-878.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v5i1.166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats