Meta-analysis of the Effect of STEM-Based Integrated Science E-books on Students' Scientific Literacy
(1) Padang State University
(2) Padang State University
(3) Padang State University
(4) Padang State University
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, L., Widodo, W., & Purnomo, A. R. (2019). Penggunaan Interactive E-Book IPA untuk Meningkatkan Literasi Sains Pada Materi Energi dan Metabolisme Sel. E-Jurnal Pensa, 7(2), 268–273.
Astini, N. W., & Purwati, N. K. R. (2020). Strategi Pembelajaran Matematika Berdasarkan Karakteristik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 9(1), 1–8. Retrieved from http://repo.mahadewa.ac.id/id/eprint/1776/1/621-Article Text-1614-1-10-20200503.pdf
Aydin, A., & Aytekin, C. (2018). Teaching Materials Development and Meeting the Needs of the Subject: A Sample Application. International Education Studies, 11(8), 27–38.
Banila, L., Lestari, H., & Siskandar, R. (2021). Penerapan blended learning dengan pendekatan STEM untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa pada pembelajaran biologi di masa pandemi covid-19. Journal of Biology Learning, 3(1), 25. Retrieved from https://doi.org/10.32585/jbl.v3i1.1348
Depdiknas. 2011. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas
Hanikah, H., Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Ebook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352–7359. Retrieved from https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3503
Hayati, N., & Afrizon, R. (2019). Dampak buku ajar IPA terpadu bermuatan literasi saintifik tema kesehatan pencernaan dalam model pembelajaran kontekstual adaptif pada hasil belajar siswa kelas …. Pillar of Physics Education, 12(1), 185–192. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/4935%0Ahttp://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/viewFile/4935/3258
Ichsan, I. Z., Dewi, A. K., Hermawati, F. M., & Iriani, E. (2018). Pembelajaran IPA dan Lingkungan: Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun Selatan, Bekasi. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), 131. Retrieved from https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.682
Izzah, N., Asrizal, A., & Festiyed, F. (2021). Meta Analisis Effect Size Pengaruh Bahan Ajar IPA dan Fisika Berbasis STEM Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 114. Retrieved from https://doi.org/10.24127/jpf.v9i1.3495
Jowsey, T., Foster, G., Cooper-Ioelu, P., & Jacobs, S. (2020). Blended learning via distance in pre-registration nursing education: A scoping review. Nurse Education in Practice, 102775.
Ling, L. S., Pang, V., & Lajium, D. (2019). The planning of integrated STEM education based on standards and contextual issues of Sustainable Development Goals (SDG). Journal of Nusantara Studies (JONUS), 4(1), 300–315.
Mardianti, F., Yulkifli, Y., & Asrizal, A. (2020). Metaanalisis Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Literasi Saintifik. Sainstek: Jurnal Sains Dan Teknologi, 12(2), 91–100.
Marsya, A., Yuniasti, A., & Wulandari, R. (2022). Efektivitas Pendekatan Stem Pada Materi Pesawat, 5(1), 135–141.
Martha, Z. D., Adi, E. P., & Soepriyanto, Y. (2018). E-book berbasis Mobile learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 109–114.
Mukharomah, F., Wiyanto, W., & Putra, N. M. D. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Fisika Siswa SMA Pada Materi Kinematika Gerak Lurus. Journal of Teaching and Learning Physics, 6(1), 11–21.
Mulyati, K., Asrizal, C., & Renol, Y. (2019). 6614-13710-1-Pb, 12(3), 393–400.
Ningkaula, T. A., Laliyo, L. A. R., Iyabu, H., & Abdullah, R. (2021). Dampak Model Discovery Learning Berpendekatan Stem Terhadap Pemahaman Konsep Hidrolisis Garam Siswa Sma. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 5(2), 76. Retrieved from https://doi.org/10.23887/jpk.v5i1.28871
Nurdiansah, I., Islami, F. H., & Nana. (2020). Penerapan model Poe2We terhadap pemahaman konsep fisika materi gelombang berjalan dan gelombang stasioner. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 16–22.
Nurhafizah, Asrizal, & Ramli. (2018). Pengaruh Lembar Kerja Siswa IPA Terpadu Tema Gelombang dalam Kehidupan Mengintegrasikan Keterampilan Literasi Terhadap Kompetensi Siswa Kelas VIII SMPN 8 Padang Lulusan Program Studi Pendidikan Fisika , FMIPA Universitas Negeri Padang Staf Pengajar Jurusa. Pillar of Physics Education, 11(3), 145–152.
Nurhayati, N., & Angraeni, L. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa (Higher Order Thinking) dalam Menyelesaikan Soal Konsep Optika melalui Model Problem Based Learning. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 119–126. Retrieved from https://doi.org/10.21009/1.03201
Oktavia, R. (2018). Mathematics (Stem) untuk Mendukung Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal SEMESTA Pendidikan IPA, 5(2), 32–36. Retrieved from http://semesta.ppj.unp.ac.id/index.php/semesta
Rahman, A. A. (2022). Integrasi Computational Thinking dalam Model EDP-STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 575–590. Retrieved from https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.409
Rahmawati, G. S., Windyariani, S., & Suhendar, S. (2019). Pengaruh Model 3C3R Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Konsep Interaksi Mahluk Hidup Dengan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.24114/jpb.v8i2.13345
Rani, A. T. (2021). Implementasi E-Learning Menggunakan Google Classroom Pada Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Literasi Sains di Tinjau dari Gender Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas XI SMA Negeri 1 Padang Cermin [PhD Thesis]. UIN Raden Intan Lampung.
Retnowati, S. (2020). The STEM Approach: The Development of Rectangular Module to Improve Critical Thinking Skill. International Online Journal of Education and Teaching, 7(1), 2–15.
Rini, C. P., Dwi Hartantri, S., & Amaliyah, A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Kompetensi Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 166–179. Retrieved from https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15320
Sakti, I., Nirwana, N., & Defianti, A. (2022). Implementasi Pembelajaran Berbasis Stem Pada Mata Kuliah Kajian Ipa-1 Materi Suhu Dan Kalor Untuk Meningkatkan Literasi Sains Mahasiswa. Jurnal Kumparan Fisika, 5(2), 131–140. Retrieved from https://doi.org/10.33369/jkf.5.2.131-140
Sari, D. P., Asrizal, Gusnedi, & Mufit, F. (2019). Studi Komparasi Hasil Belajar Siswa Sebelum Dan Sesudah Penggunaan Bahan Ajar IPA Terpadu Bermuatan Literasi Saintifik Tema Pemanfaatan Tekanan Kelas VIII SMP N 31 Padang. FIllar of Physics Education, 12(3), 425–432.
Suhadi, W., Asrizal, Yohandri, & Dewi, wahyu satria. (2019). Pengaruh Bahan Ajar IPA Tema Kesehatan Pernapasan dan Eksresi Manusia Mengintegrasikan Keterampilan Belajar Terhadap Kompetensi Siswa Kelas VIII DI SMPN 7 Padang Lulusan Program Studi Pendidikan Fisika FMIPA Universitas Negeri Padang, 12(3), 401–408.
Tiruneh, D. T., De Cock, M., Weldeslassie, A. G., Elen, J., & Janssen, R. (2017). Measuring critical thinking in physics: Development and validation of a critical thinking test in electricity and magnetism. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(4), 663–682.
Widayoko, A., Latifah, E., & Yuliati, L. (2018). Peningkatan Kompetensi Literasi Saintifik Siswa SMA dengan Bahan Ajar Terintegrasi STEM pada Materi Impuls dan Momentum. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(11), 1463–1467. Retrieved from http://e-resources.perpusnas.go.id:2048/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsdoj&AN=edsdoj.701db669f0704bb59829794690155d0a&site=eds-live
Yulia, E., Asrizal, & Ramli. (2018). Pengaruh Bahan Ajar IPA Terpadu Tema Gelombang Dalam Kehidupan Bermuatan Literasi Era Digital Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 8 Padang. Pillar of Physics Education, 11(2), 113–120. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/3301/2534
Yuliana, R., & Asrizal. (2019). Pengaruh Bahan Ajar IPA Terpadu Bermuatan Keterampilan Literasi Tema Gerak Dalam Kehidupan Sehari Hari Terhadap Kompetensi Siswa Kelas VIII SMPN 8 Padang. Pllar of Physics Education, 12(2), 121–128.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v13i2.15654
Refbacks
- Meta-analysis of the Effect of STEM-Based Integrated Science E-books on Students' Scientific Literacy
- Meta-analysis of the Effect of STEM-Based Integrated Science E-books on Students' Scientific Literacy
- Meta-analysis of the Effect of STEM-Based Integrated Science E-books on Students' Scientific Literacy
- Meta-analysis of the Effect of STEM-Based Integrated Science E-books on Students' Scientific Literacy
Copyright (c) 2023 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Publisher: Institute for Research and Community Services (LPPM) Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
View My Stats