The analysis of pre-service physics teachers on basic teaching competencies through Peer Assessment

Muhammad Minan Chusni(1*), Suyatman Suyatman(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(2) UIN Raden Mas Said Surakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


The study was intended to analyze the profile of the skills of first-year students, students, and physics teacher candidates in the physics of building RPGS. The method used in this study is descriptive research. With research samples of class c microteaching students semester completed in 2022. In this study, data is generated from the performance of a mutual friend (mance) in cycle 1 and cycle 2. Data collection techniques with observations are used using peer assessments. The assessment of the student's basic skills score for asked-teacher physics in drafting RPP and teaching on cycle 1 has an average score of 89.5. Then after a friendly assessment is made on cycle two, the average score is 22.6. Based on the analysis, it was learned that a peer assessment could improve a student science candidate's skills in coming up with a plan of learning and skills in teaching. It was concluded that student physics teachers already had good skills in coming up with the learning plan and implementing it by teaching

Keywords


Teaching skills, Microteaching, Peer Assessment

Full Text:

PDF

References


Al Fikri, M. A. (2021). Peran micro teaching terhadap peningkatan karakter mahasiswa calon guru. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 42–50.

Ambarawati, M. (2020). Analisis keterampilan mengajar calon guru pendidikan matematika pada matakuliah micro-teaching. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 5(1), 81–90.

Angraini, L. M., Wahyuni, P., Wahyuni, A., Dahlia, A., Abdurrahman, A., & Alzaber, A. (2021).Pelatihan Pengembangan Perangkat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) bagi Guru-Guru di Pekanbaru. Community Education Engagement Journal, 2(2), 62–73.

Ani Cahyadi. (2019). Media Pengembangan Media dan Sumber Belajar. UIN Antasari.

Anwar, K. (2021). Urgensi Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1), 108–118. https://doi.org/10.31000/rf.v17i1.4183

Apriani, L., Alpen, J., & Arismon, A. (2020). Tingkat percaya diri dan keterampilan micro teaching. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 42–49.

Asmil, A. D., & Hasrul, H. (2020). Studi Keterampilan Membuka dan Menutup Pelajaran (Set Induction and Closure Skills) oleh Guru PPKn di SMP N 25 Padang. Journal of Civic Education, 3(3), 350–359. https://doi.org/10.24036/jce.v3i3.385

Budiana, I., Haryanto, T., Khakim, A., Nurhidayati, T., Marpaung, T. I., Sinaga, A. R., Nashir, M., & Laili, R. N. (2022). Strategi pembelajaran. CV Literasi Nusantara Abadi.

Budiastuti, P., Soenarto, S., Muchlas, M., & Ramndani, H. W. (2021). Analisis Tujuan Pembelajaran Dengan Kompetensi Dasar Pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1), 39–48.

Deswita, H. (2019). Lesson Study pada Perkuliahan Microteaching. Mat-Edukasia, 4(2), 1–8. Endraningsih, H. T., Akhyar, M., & Rohman, N. (2020). Hubungan prestasi belajar micro teaching dan magang kependidikan 3 dengan kesiapan mahasiswa menjadi guru. NOZEL Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 2(1), 1–10.

Jayanti, U. N. A. D., Adlini, M. N., & Khairuna, K. (2020). Profil Keterampilan Menyusun Skenario Pembelajaran Mahasiswa Calon Guru Biologi Perguruan Tinggi Keagamaan. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 3(1), 265–279.

Kurniawan, A., & Masjudin, M. (2018). Pengembangan buku ajar microteaching berbasis praktik untuk meningkatkan keterampilan mengajar calon guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidik Dan Pengembang Pendidikan Indonesia, 9–16.

Muniati, H. (2020). Studi Analisis Penggunaan TIK dalam Pembelajaran FISIKA Terhadap Kesulitan Belajar. Shautut Tarbiyah, 26(1), 69. https://doi.org/10.31332/str.v26i1.1607

Octaviani, R. (2018). Strategi Guru dalam Merumuskan Tujuan Pembelajaran Mata Pelajaran PKN dalam RPP SMK Binawiyata Sragen. Prosiding Seminar Nasional PPKn, 1–10.

Oktafia, F., & AN, D. N. (2020). Persepsi Mahasiswa Sosiologi FIS UNP Tentang Mata Kuliah Micro Teaching dan Pelaksanaan Praktek Lapangan Kependidikan (PLK). Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 63–69.

Persada, Y. I., Djatmika, E. T., & Degeng, I. N. S. (2020). Pelaksanaan Pendekatan Scientific Dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(1), 114. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13151

Ragil, S. B. (2020). SB model kepemimpinan kepala sekolah terhadap profesionalisme guru dalam peningkatan mutu pendidikan dan prestasi belajar siswa di SDN Sukoreno I dan SDN Sekarjoho I: Kepemimpinan Kepala Sekolah, Profesionalisme Guru, Mutu Pendidikan, Prestasi Belajar Siswa. Journal of Education Management and Learning, 3(2), 9–15.

Raibowo, S., & Nopiyanto, Y. E. (2020). Proses belajar mengajar PJOK di masa pandemi Covid-19. STAND: Journal Sports Teaching and Development, 1(2), 112–119.

Rizaldi, R., & Syahlan, S. (2020). Analisis materi dan tujuan pembelajaran pada materi listrik dinamis. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(2), 60–64.

Sahabuddin, E. S., & Makkasau, A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Seminar Nasional LP2M UNM.

Sari, Y. I. (2018). Pengaruh Pembelajaran Mikro Terhadap Kesiapan Program Magang III Mahasiswa Prodi Pendidikan Geografi. JPIG (Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Geografi), 3(1), 206–213.

Setiawan, I., & Mulyati, S. (2018). Efektivitas Mata Kuliah Pembelajaran Mikro (Microteaching) Terhadap Keterampilan Dasar Mengajar Dan Kesiapan Mengajar (Survey pada Mahasiswa FKIP Semester Genap TA 2017/2018). Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 15(02), 51–60.

Sobarningsih, N., Sugilar, H., & Nurdiansyah, R. (2019). Analisis Implementasi Standar Proses Pembelajaran Guru Matematika. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 67. https://doi.org/10.31000/prima.v3i1.1054

Suendarti, M., & Lestari, W. (2020). Kemampuan Keterampilan Dasar Mengajar Guru MIPA dalam Pembelajaran Kurikulum 2013. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 12(2), 43–48.

Sukmawati, R. (2019). Analisis kesiapan mahasiswa menjadi calon guru profesional berdasarkan standar kompetensi pendidik. Jurnal Analisa, 5(1), 95–102.

Suren, N., & Ali Kandemir, M. (2020). The effects of mathematics anxiety and motivation on students’ mathematics achievement. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 8(3), 190–218. https://doi.org/10.46328/IJEMST.V8I3.926

Suryana, E. (2018). Analisis Kinerja Mahasiswa Peserta Micro Teaching FITK UIN Raden Fatah Palembang (Studi pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam). Tadrib, 4(1), 120–137.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v13i1.14255

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats