Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika

Umar Wirantasa(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effect of Discipline of Students Against Learning Achievement in Mathematics. The research was conducted in SMP Negeri 223 Jakarta at Jalan Gedong Village Surilang Pasar Rebo Sub-district on June 5, 2012. The method used is a survey method using questionnaire instrument 30 items statements consisting of positive and negative weights. The number of samples taken in this study is numbered 59 respondents from Inroads 235 students, who were taken using simple random sampling technique. Test data analysis requirements are normality test using chi-square test and linearity test using the F test (Fisher), and the results were the normal distribution of data while meeting the linearity test data is linear/significant. Hypothesis test used is a validity test by using product moment and reliability test data using Cronbach Alpha, so the results are utilizable/valid and reliable/feasible to use, valid data of 25 items and invalid data totaling 5. significant regression test that is stated Ho hypothesis is rejected and it can be concluded there is a significant relationship between the discipline of students towards mathematics achievement. From the research that has been done can be concluded that student discipline positive effect on mathematics achievement.

 

Keywords: Student Discipline, Learning Achievement in Mathematics


Full Text:

PDF

References


Arifana, Muhammad. 2008. Kiat Menangkal Pelanggaran Ketertiban Sekolah. Pendidikan Network: Maju Tak Gentar Membela Yang Benar.

Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Asmani, Jamal Ma’mur. 2009. Jurus-jurus Belajar Efektif Untuk SMP dan SMA. Jogjakarta: DIVA Press.

Dwi, Prasti. 2011. (http://id.shvoong.com/social-sciences/education/2114599-upaya-meningkatkan-disiplin-belajar/). Tanggal akses ?09 ?Mei ?2012, ??9:52:20.

_______ .(http://id.shvoong.com/social-sciences/psychology/2114582-unsur-unsur-disiplin). Tanggal akses ?09 ?Mei ?2012, ??9:52:20.

Herkusumu, Arniati Prasedyawati dkk. 2009. Hubungan antara pengaturan diri dalam belajar, selt efficacy, lingkungan belajar di rumah, dan itelegensi dengan prestasi belajar. Jurnal Keberbakatan dan Kreativitas, 3 (1). Fakultas Psikologi Universitas Indonesia.

John, Eltin. 2011. Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Anak Di Kelas Melalui Cerita. Jurnal Pendidikan Penabur No. 16/ tahun ke-10 Juni.

Kadir. 2005. Pengaruh pendekatan problem posing terhadap prestasi belajar matematika jenjang pengetahuan, pemahaman, aplikasi dan evaluasi ditinjau dari metakognisi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, No. 053, Tahun Ke-11, Maret.

Nulsusmena. 2010. Hubungan Motivasi Berprestasi Dengan Prestasi Belajar Sejarah. Jurnal Educatio Indonesia Tahun 18, No. 2, Desember. FKIP Uhamka.

Riduwan. 2010. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: CV Alfabeta.

Setioningsih, Bayu. 2010. Pengaruh Kedisiplinan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika (survey pada siswa kelas VII SMP Negeri 34 Bekasi). Skripsi. Jakarta: FT MIPA Universitas Indraprasta PGRI.

Siregar, Nurmaida Irawani. 2002. Pengaruh Pelatihan Sempoa (ABAKUS) Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Tesis: Program Studi Pendidikan Minat Utama Psikologi Pendidikan Jurusan Ilmu-ilmu Sosial. Program Pasca Sarjana UGM Yogyakarta.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:PT Rineka Cipta.

Sriyono, Heru. 2011. Program Bimbingan Untuk Membantu Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal SOSIO e-KONS. Vol. III No.2 Mei-Juli. Jakarta: Universitas Indraprasta PGRI.

Sugiyono. 2007. Statistika untuk Penelitian. Bandung:CV Alfabeta.

Suhendri, Huri. 2011. Pengaruh Kecerdasan Matematis-Logis Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1): 29-39.

Supardi. 2012. Aplikasi Statistika Dalam Penelitian: Buku Statistika Yang Paling Komprehensif. Jakarta: PT. Ufuk Publishing House.

Suprayekti. 2010. Keterampilan Belajar Mahasiswa. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan. Vol. 22 Th. XIII Oktober. Jakarta:Fakultas Ilmu Pendidikan Negeri Jakarta.

Tarno. 2010. Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Kontektual. Jurnal Ilmiah Guru “COPE”, Nomor 02/Tahun XIV/November.

Unarajan dan, Dolet. 2003. Manajemen Disiplin. Jakarta: PT. Grasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats