Upaya Mengatasi Miskonsepsi Siswa pada Materi Sistem Saraf Melalui Penggunaan Peta Konsep

Juhji Juhji(1*)

(1) Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to overcome student’s misconception towards nervous system material through concept map. This research applies action research as the method which consists of four steps in namely: planning, action, observation, and reflection. The subject of this research is class B of the 9th-grade students of SMPN 2 Legok Kabupaten Tangerang. The total of students is 34 students. This action research was held in October 2012. The results of research reveal that the application of concept map in nervous system learning material is able to overcome misconception problem of the students.  Cycle 1 reveals that the misconception reduced to as much as 36.5% and it increases in cycle 2 for as much as 40.6%.


Full Text:

PDF

References


Aina, Mia (2008). “Meningkatkan Hasil Belajar Sisiwa Pada Konsep Invertebrata Dengan Menggunakan Teknik Peta Konsep”. Percikan Vol. 87 Edisi April 2008. h.40

Arikunto, Suharsimi. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Berg, Edvan den, “Alternative Conceptions in Physics and Remediation Version 4.3”, Course Material, Philippines, 2004, h. 12

Hasan, Saleem, et.al. (1999). “Misconceptions and the Certainty of Response Index (CRI)”.Journal of Phys.Educ, Vol. 5, 1999: 294.

International Center for Educational Statistics.(2011). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2007). diakses di laman http://www.nces.ed.gov/timss/table07_3.asp, pada 21 Januari 2012

Jufri.(2004). Penggunaan Peta Konsep dalam Pembelajaran Lingkungan dan Pelestarian Sumber Daya Alam Hayati untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 MAN 3 Malang.Jurnal Penelitian Kependidikan. TH XIV No.1. 2004

Kadir.(2004). Efektifitas Strategi Peta Konsep dalam Pembelajaran Sains dan Matematika.Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. No 51. 2004. h.765

Kustiyah.(2007). “Miskonsepsi Difusi dan Osmosis pada Siswa MAN Model”.Jurnal Ilmiah GuruKanderang Tingang Vol.1, 2007:25.

Mulyasa, E. (2009). Praktik Penelitian Tindakan Kelas, Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muslich, Masnur. (2009). Melaksanakan PTK itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara.

Ormrod, Jeanne Ellis. (2009). Psikologi pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang Jilid 1.Jakarta: Erlangga

Ricardo & Pabio, Concept Mapping As A Learning Tool For The Employment Relationts Degree, Journal of International Education Research-Special Edition Vol. 7, No. 5, 2011, p. 23.

Suparno, Paul. (2005). Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: PT. Grasindo

Suratno, Tatang (2007). Peranan Konstruktivisme dalam Pembelajaran dan Pengajaran Sains.Seminar Internasional Pendidikan IPA FITK UINJakarta.

Susilawati, Fransisca Dina. (2008). ”Implementasi Strategi Peta Konsep dalam Cooperatif LearningSebagai Upaya Meminimalisasi Miskonsepsi Bioteknologi di SMA N 8 Surakarta”. Skripsi.Surakarta:Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Tayubi, Yuyu R. (2005). Identifikasi Miskonsepsi pada Konsep-konsep Fisika dengan Menggunakan Certainty of Response Index (CRI).Jurnal Mimbar Pendidikan No3/XXIV/2005. h. 5

Twining, James E. (1991).Strategies for Active Learning, USA: Allyn and Bacon.

Wilantara, I Putu Eka.(2003). Implementasi Model Belajar Konstruktivis dalam PembelajaranFisika untuk Mengubah Miskonsepsi Ditinjau dari Penalaran Formal Siswa. Tesis: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Negeri Singaraja.

Winny Liliawati dan Taufik R. Ramalis, “Identifikasi Miskonsepsi Materi IPBA di SMAdengan Menggunakan CRI (Certainty of Response Index) dalam Upaya Perbaikan UrutanPemberian Materi IPBA Pada KTSP”. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Vol. 4, 2008: 3-4.

Zulfiani, (2008). Analisis Struktur Materi Pelajaran Biologi melalui Peta Konsep pada Mata Kuliah Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Biologi, Jurnal Edusains, Vol.1 (2)




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1200

Refbacks



Copyright (c) 2017 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats