Kajian Peran Konsistensi Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
The aim of this research is to know the influence of self-consistency of the
student toward the learning result (achievement) in junior high school 179 Jakarta. The research method which was used in the research is survey method. The population of research is all students in class VIII. Samples are taken by simple random sampling, consisted of 70 students. The research instrument is a self-consistency and mathematics learning achievement. Data analyzed by simple regression techniques. The hypothesis testing resulted in conclusion; there positive and significant effect of self-consistency toward mathematics learning achievement.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahiri, J. 2007. Hubungan gaya kepemimpinan dan konsep diri dengan akuntabilitas kepsek. Gema Pendidikan, 14 (2). 1-4.
Ahmadi, A. 2001. Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Ali, M.N. 1985. Dasar-Dasar Ilmu Mendidik. Jakarta: Mutiara Sumber Widya.
Arikunto, S. 1990. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Asyiqor. 2005. Fiqih Niat. Jakarta: Gema Insani Press.
Besten, K. 2010. Shine: 5 Prinsip Untuk Membuat Usaha Dan Karir Anda Melejit. Jakarta: PT. Gunung Mulia.
Dahar, R.W. 2006. Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
Darmiko, R. 2011. Konsistensi Diri. Diakses April 10. 2013 dari http://filsafat.kompasiana.com/2011/08/07/konsistensi-diri-386976.html
Djati, K. 2002. Kamus Matematika. Jakarta: Balai Pustaka.
Evertson, dkk. 2011. Manajemen Kelas Untuk Guru Sd. Jakarta: Kencana.
Gea, A.A. 2006. Integritas diri: keunggulan pribadi tangguh. Character Building Journal, 3 (1): 16-26. Diunduh April 16. 2013 dari http://eprints.binus.ac.id/ 12758/1/02_ntonius_Artikel%201%20Integitas%20Diri.pdf
Gibson, J.L. 1985. Organisasi. Jakarta: Erlangga.
Hans, J.Z.A. 2006. Strategi Pengembangan Diri. Jakarta: Personal Development Training.
Khalsa, S. 2008. Pengajaran Dan Disiplin Harga Diri. Jakarta: PT. Indeks.
Leonard & Kusumaningsih, K.D. 2009. Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Team Games Tournament (TGT) terhadap peningkatan hasil belajar biologi pada konsep sistem pencernaan manusia. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2 (1): 83-98.
Mahmud. 2010. Psikologi Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Nashori, F. 2011. Agar Anak Anda Berprestasi. Yogyakarta: Pustaka Zeedny.
Nasoetion, A.H. 1982. Landasan Matematika. Jakarta: Bhratara Karya Aksara.
Resya, K.N.P. 2012. Pengaruh Konsistensi Diri Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jakarta: Skripsi Fakultas Teknik, Matematika, dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indraprasta PGRI. Tidak Dipublikasikan.
Robbins, S.P. 2010. Manajemen. Jakarta: Erlangga.
Siregar, E dan Nara, H. 2010. Teori Belajar Dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Slameto. 2003. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sonia. 2012. Membentuk Konsistensi Diri. Diakses April 12. 2013 dari http://soniahosey05.blogspot.com/2012/10/membentuk-konsistensi-diri-by-sonia-hr.html
Sulastri, T. 2007. Hubungan motivasi berprestasi dan disiplin dengan kinerja kerja dosen. Jurnal Optimal, 1 (1): 13-21. Diunduh April 21. 2013 dari http://www.ejournal-unisma.net/ojs/index.php/optimal/article/download/417/390
Supardi. 2011. Intensitas penilaian formatif dalam pembelajaran kalkulus dengan mengendalikan kemampuan awal mahasiswa. Jurnal Formatif, 1 (1): 1-9.
Wijaya, A. 2012. Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.
http://www.topix.com/forum/world/malaysia/TPKMP1F380BEBFJGS). Diakses April 10. 2013.
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v3i2.116
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2013 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA
Publisher: Institute for Research and Community Services (LPPM) Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
View My Stats