Semantic Analysis of the Meaning Sontoloyo politician In the Mr. Joko widodo Speech

Dede Irawan(1*)

(1) FKIP B. INGGRIS UNIVERSITAS WIRALODRA INDRAMAYU
(*) Corresponding Author

Abstract


Semantic is a branch of linguistics that studies the meaning contained in a language, code, or another type of representation. In this research, the writer tries to analyze the semantic meaning of sontoloyo politician is conveyed by Mr. Joko widodo that use qualitative research design because this method is more focused on analyzing the meaning diction of sontoloyo politician which is expected to know core meaning and aim from this diction. The result of this research can be concluded that Sontoloyo politician has a connotative meaning, because the sontoloyo politician has meant that explain " the people who have political positions, political experts, and expert statesmen as like legislative, executive and judicial positions who have wrong behavior in carrying out their duties" in this statement has a communicative value and an expression based on intention must have conceptual content that not only includes physical characteristics, but also social and psychological.

Semantic adalah cabang linguistik yang mempelajari makna yang terkandung dalam bahasa, kode, atau jenis representasi lainnya. Dalam penelitian ini penulis mencoba menganalisis makna semantik politisi sontoloyo yang disampaikan oleh Pak Joko Widodo yang menggunakan desain penelitian kualitatif, karena metode ini lebih fokus pada analisis makna diksi politisi sontoloyo yang diharapkan mengetahui makna inti dan tujuan dari diksi tersebut. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa politisi Sontoloyo memiliki makna konotatif, karena politisi sontoloyo memiliki makna yang menjelaskan “orang-orang yang memiliki posisi politik, pakar politik, dan pakar negarawan seperti posisi legislatif, eksekutif dan yudikatif yang memiliki perilaku salah dalam menjalankan tugasnya ”dalam pernyataan ini memiliki nilai komunikatif dan ekspresi berdasarkan pada konten konseptual murni dan tidak hanya mencakup karakteristik fisik, tetapi juga properti sosial dan psikologis.

 

Key Words: Semantic Analysis and Sontoloyo Politician


Full Text:

PDF

References


REFERENCES

Atkinson, R.L. dan Atkinson, R. (1994). Pengantar Psikologi .edisi ke sebelas jilid 2. Terjemahan: Widjaya Kusuma. Jakarta: Erlangga

Chaer, Abdul. 2009. Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Leech, Geoffery diterjemahkan oleh Pratana. 2003. Semantik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mansoer petada. 2001. Semantik leksikal. Jakarta: Ribeka cipta

Verhaar, J.W.M. 2010. Asas-asas Linguistik Umum. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Stiawan, Yasin. Perkembangan Bahasa diposting dari situs www.siaksoft.com. Di unduh pada 1 April 2019

Rachmah, Khoirur, 2012. “Analisis Morfo-Semantis Isitilah-Istilah dalam Proses Upacara Buka Luwur Kanjeng Sunan Kudus di Kabupaten Kudus” Skripsi. Yogyakarta: Fakultas I lmu Budaya Universitas Gadjah Mada.

Blaxter, L., Hughes, C; and Thight, M. (2006) How to research: Seluk-beluk melakukan Research, Jakarta: Gramedia.

Grbich, Carol (2007) Qualitative data analysis: An intriduction, London: Sage Publication

https://www.linguistikid.com/2018/10/siapakah-politikus-sontoloyo-dari-sudut-linguistik.html di unduh pada 30 Maret 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v7i1.4045

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Dede Irawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.