Development of Digital Literacy Assessment Instruments in Physics Learning at MAN 5 Batanghari

Nirmala Prameswari(1*), Darmaji Darmaji(2), Dwi Agus Kurniawan(3)

(1) Universitas Jambi
(2) Universitas Jambi
(3) Universitas Jambi
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is motivated by the importance of students' digital literacy skills in the learning process. This research is a type of descriptive qualitative research, with the aim of knowing how the digital literacy assessment instrument was developed. The population of this study were students at MAN 5 Batangahari, from which the population was sampled using a purposive sampling technique, namely class X students at MAN 5 Batanghari who majored in MIPA, totaling 35. The data collection instrument used was structured interview sheets. for teachers and students. Then data analysis in this study used Miles and Huberman's analysis which consisted of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The result of this study is the need to develop a digital literacy assessment instrument that is in accordance with digital literacy indicators and learning objectives because there are not many assessment instruments available to measure digital literacy.

Keywords


Assessment Instrument; Development; Digital Literacy; Physics Learning;

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. (2017). Membudayakan literasi dengan program 6M di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 42-52.

Aji, B. S., & Winarno, M. E. 2016. Pengembangan Instrumen Penilaian Pengetahuan Mata

Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) Kelas VIII Semester

Gasal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Volume 1, No. 7, hlm.1449–1463

Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72.

Asari, A., Kurniawan, T., Ansor, S., & Putra, A. B. N. R. (2019). Kompetensi literasi digital bagi guru dan pelajar di lingkungan sekolah kabupaten Malang. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 3(2), 98-104.

Gumilang, G. S. (2016). Metode penelitian kualitatif dalam bidang bimbingan dan konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).

Hasanah, U., Rani, S. W., Amirullah, A., & Lubis, R. A. (2022). Pendidikan Karakter Sebagai Pilar Utama Peningkatan Kualitas Pendidkan Di Sekolah Menengah Pertama. Murabbi, 5(2).

Hamdani, H. A., & Indriyani, D. (2020). Pengaruh Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Memperkuat Karakter Siswa Di Sman 1 Ciranjang. Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan, 10(2).

Lenaini, I. (2021). Teknik pengambilan sampel purposive dan snowball sampling. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33-39.

Mufarrikoh, Z. (2020) Statistika Pendidikan (Konsep Sampling dan Uji Hipotesis). Surabaya: Jakad Media Publishing.

Mudanta, K. A., Astawan, I. G., & Jayanta, I. N. L. (2020). Instrumen penilaian motivasi belajar dan hasil belajar IPA siswa Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 25(2), 262-270.

Nana. (2022). Inovasi Pembelajaran Fisika. Jawa Tengah:Lakeisha.

Nahdi, D.S & Jatisunda, M.G. 2020. Analisis Literasi Digital Calon Guru Sd Dalam Pembelajaran Berbasis Virtual Classroom Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas. 6(2): 116-123

Nugrahani, M. (2018). Pembelajaran Fisika dengan Pendekatan Saintifik Menggunakan Metode Eksperimen dan Metode Proyek Ditinjau dari Kreativitas dan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa Kelas XI SMA N 2 Surakarta tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Konvergensi.

Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan media pembelajaran fisika menggunakan modul cetak dan modul elektronik pada siswa SMA. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 7(1), 17-25.

Pradana, Y. (2018). Atribusi kewargaan digital dalam literasi digital. Untirta Civic Education Journal, 3(2).

Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 28-37.

Rodin, R., & Nurrizqi, A. D. (2020). Tingkat Literasi Digital Mahasiswa Jurusan Ilmu Perpustakaan Dalam Pemanfaatan E-Resources UIN Raden Fatah Palembang. Pustakaloka, 12(1), 72-89.

Rukin, (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Surabaya: Jakad Media Publishing.

Rudini, M., & Khasanah, A. (2022). Implementasi Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Partisipasi Aktif Siswa di Sekolah Dasar. Madako Elementary School, 1(1), 33-44.

Sudarmono, S., Hasibuan, L., & Us, K. A. (2020). Pembiayaan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 266-280.

Subagyo, A. (2020). aplikasi metode riset: praktik penelitian kualitatif, kuantitatif & Mix methods. Inteligensia Media.

Wijaya, U.H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sulawesi Selatan: Sekolah Tinggi Theologia Juffray.

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Quanta, 2(2), 83-91.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v11i2.16024

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nirmala Prameswari, Darmaji Darmaji, Dwi Agus Kurniawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.