Analisis Kesesuaian Materi Virus Pada Buku Biologi SMA Kelas X Kurikulum Merdeka 2022

Dea Kristia Madalena(1*), Mei Indrianti(2), Rafika Dinillah(3), Bellatrix Febriani(4), Ade Suryanda(5)

(1) Universitas Negeri Jakarta
(2) Universitas Negeri Jakarta
(3) Universitas Negeri Jakarta
(4) Universitas Negeri Jakarta
(5) Universitas Negeri Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to describe the suitability of the class X biology textbook virus material with the Natural Science Teacher's Handbook for Class X High School published by the Ministry of Education and Culture of Research and Technology on the aspects of the breadth and depth of the material. The samples used were textbook A and textbook B. Data collection through documentary research with analysis of textbook content. Research data in the form of the suitability of viral material in textbooks is reviewed from the aspects of breadth and depth of material analyzed descriptively qualitatively. The results showed that Textbook A is in the "reasonable" category for its breadth and depth, namely the breadth of "appropriate" (80%) and the breadth of "appropriate" (75%). Textbook B is in the "moderately appropriate" category (60%) for the breadth of the material, and in the "appropriate" category for the depth of matter at the 70% category. Thus, textbook A and textbook B can be used as mandatory textbooks for students.


Keywords


Content Analysis, Kurikulum merdeka, Learning outcome, Textbook, Virus

Full Text:

PDF

References


Abi Hamid, M., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., ... & Simarmata, J. (2020). Media pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Amanah. 2017. Analisis Kesesuaian Materi Ekosistem Pada Buku Teks Biologi SMA Kelas X dengan Kompetensi Dasar Kurikulum 2013. Skripsi.Bandar Lampung: Unila.

Anwar, B., Sunardi & Nurhayati, N. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam untuk Siswa SMA-MA Kelas 10. Bandung: Yrama Widya.

Djelita, R. D. P. (2011). Pemilihan dan pengembangan bahan ajar mata pelajaran pendidikan kewarganegaraan sebagai tuntutan profesionalisme. E-Jurnal Dinas Pendidikan Kota Surabaya, 5(1), 7.

Doa, H., Banda, F. L., & Marselina, A. (2022). Pemahaman dan Kesiapan Mahasiswa Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Flores Tentang Merdeka Belajar-Kampus Merdeka (MBKM). Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(2), 598–607.

Farisi, M. I. (2012). Buku Teks Sebagai Psychological Tool Proses Enkulturasi dan Pelestarian Kearifan Lokal. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru IV. Tangerang: Universitas Terbuka.

Fauziyah, A., Jalmo, T., & Surbakti, A. (2018). Analisis Kesesuaian Materi Virus Pada Buku Teks SMA Kelas X Dengan Kompetensi Dasar Kurikulum 2013. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 6(3).

Hamalik, O. 2007. Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Ban-dung: PT. Remaja Rosda karya.

Hartatik, H., Siswati, L., Riza, S., & Prawitasari, R. (2022). Analisis Kesesuaian Buku Matematika SMA Kelas XII Penerbit Kemendikbud Topik Dimensi Tiga dengan Kurikulum Merdeka. Journal of Mathematics Education and Learning, 2(2), 102-113.

Hudi, A., Jalmo, T., & Surbakti, A. (2018). Analisis Kesesuaian Materi Jamur Pada Buku Biologi dengan Kompetensi Dasar Kurikulum 2013. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 6(2).

Irnaningtyas, Sagita, S., (2021). IPA Biologi untuk SMA/MA Kelas X. Jakarta: Erlangga.

Magdalena, I., Fitria, R., & Rideva, A. (2021). Analisis Bahan Ajar Dalam Kegiatan Belajar dan Mengajar di SDN Karawaci 20. Jurnal Edukasi dan Sains, 3(3); 434-459.

Mardiana, P. (2018). Telaah Kelayakan Isi dan Bahasa dalam Buku Bahasa Indonesia untuk SMP/MTs kelas VII Edisi Kurikulum 2013 Revisi Terbitan Yudhistira. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal pemikiran dan Pendidikan Islam, 5(2), 130-138.

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi (IPTEK) dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101-109.

Mulyani, S. S. (2013). Analisis Kedalaman dan Keluasan Materi pada Buku Teks Biologi SMP dan SMA Mengenai konsep Sistem Pencernaan Makanan (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Muslich, Masnur. 2010. Textbook Writing: Dasar-dasar Pemahaman, Penulisan dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nahdiyah, U., Arifin, I., & Juharyanto, J. (2022). PENDIDIKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DITINJAU DARI KONSEP KURIKULUM MERDEKA. Semnas Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila pada PAUD dan Pendidikan Dasar, 1(1).

Pambudi, G.D. (2018). Analisis Kesesuaian Materi Buku Teks Indonesia Kelas VIII Terhadap KI & KD Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(5).

Riwayadi, P. (2013). Pemanfaatan Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Kemajuan Pendidikan Di Indonesia. available at PLS-UM Database.

Satiti, A. D. R., & Falikhatun, F. (2022). Accounting Curriculum Evaluation in Implementation Merdeka Belajar-Kampus Merdeka. Assets: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 11(1), 21–35.

Setiawan, A., Jalmo, T., & Surbakti, A. (2018). Analisis Kesesuaian Materi Ruang Lingkup Biologi Pada Buku Teks SMA Kelas X. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 6(3).

Solihah, R. dkk. (2022). Penerapan Kurikulum Prototype pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1),62–75.

Solehudin, Deni, Tedi Priatna, and Qiqi Yuliati Zaqiyah. "Konsep Implementasi Kurikulum Prototype." Jurnal Basicedu 6.4 (2022): 7486-7495.

Sumar, W. T., & Razak, I. A. (2016). Strategi pembelajaran dalam implementasi kurikulum berbasis soft skill. Deepublish.

Syuhada, A. 2017. Analisis Kesesuaian Materi Klasifikasi Hewan Buku Teks Biologi SMA dengan Kompetensi

Tarigan, H. G. dan Djago T. 2009. Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.

Trianto. 2015. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Yaqin, M. A., Yanuar, H. F., Wahyudi, J., Putra, R. P., Purwanto, A., Prasetya, P. F., & Asbari, M. (2022). Peran Masyarakat dalam Perkembangan Iptek yang Semakin Maju. Journal of Community Service and Engagement, 2(6), 44-52.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v11i1.15949

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Dea Kristia Madalena, Mei Indrianti, Mei Indrianti, Rafika Dinillah, Rafika Dinillah, Bellatrix Febriani, Bellatrix Febriani, Ade Suryanda, Ade Suryanda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.