Guru Penggerak Sebagai Bentuk Peningkatan Kualitas Pendidikan

N Nurjannah(1*), Ericha Tiara Hutamy(2), N Nirmala(3), Putri Nirmalasari(4), Ayu Lestari(5)

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the role of driving teachers in improving the quality of education in Indonesia. Without the role of a teacher, education will not run well even though advanced technology has been used, because the teacher's role cannot be completely replaced by tools or technology. The research method used is a qualitative method with a literature review (library research). The results of the study reveal that education in Indonesia is currently implementing a pattern of education with teacher drivers in the independent learning curriculum. This driving teacher is an individual who can provide direction to his students to improve themselves thoroughly and have creative and innovative thinking. A driving teacher has a dual task as a leader, not only preparing a lesson plan (RPP) and explaining its contents, but a driving teacher must have the will and capacity to lead, innovate, and make improvements.

Full Text:

PDF

References


Alifah, S. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain. CERMIN: Jurnal Penelitian, 5(1), 113.

Baridin, B. (2018). Pengaruh Kompetensi Guru dan Strategi Pembelajaran Terhadap Mutu Pendidikan di MTs Negeri 2 Brebes. Jurnal Kependidikan, 6(1), 123–144.

Elvira. (2021). Faktor Penyebab Rendahnya Kualitas Pendidikan dan Cara Mengatasinya ( Studi pada : Sekolah Dasar di Desa Tonggolobibi ) Factors Causing the Low Quality of Education and How to Overcome It ( Study on : Elementary School in Tonggolobibi Village ). IQRA: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 16(2), 93–98.

Farhan, A., Herliana, F., Evendi, E., Devy, N. K., & Mauliza, F. (2021). The Implementation of “Guru Penggerak” (Organizer Teachers) Concept to Innovation of The Discussion Methods in Thermodynamics Course. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 7(1), 1–12.

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.

Halimah, M., Solfarina, & Langitasari, I. (2020). Identifikasi Kemampuan Guru Sebagai Guru Penggerak di Karesidenan Semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 6(2), 215–221.

Jannah, M., & Junaidi, J. (2020). Faktor Penghambat Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran Sosiologi di SMAN 2 Batusangkar. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 191–197.

Kiriana, I. N., Widiasih, N. N. S., & Sena, I. G. M. W. (2022). Peran Guru Penggerak Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu. Jurnal Penjaminan …, 8(1), 66–73.

Murniarti, E., Sirait, S., & Sihotang, H. (2021). Implementation of Hots-Based Learning and Problem Based Learning During the Pandemic of Covid-19 in Sma Budi Mulia Jakarta. Advances in Social Sciences Research Journal, 8(2), 296–305.

Nagri, K. S., Muqawim, Radjasa, Munastiwi, E., & Santika, R. (2020). Menggali Prinsip Dasar Guru Penggerak Melalui Rekonstruksi Pemikiran Nurcholis Madjid. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Pendi, Y. O. (2020). Merdeka Belajar yang Tercermin dalam Kompetensi Profesional Guru Bahasa Inggris SMP Negeri 01 Sedayu. Seminar Nasional Pendidikan, 19, 291–299.

Purwananti, Y. S. (2016). Peningkatan Kualitas Pendidikan Sebagai Pencetak Sumber Daya Manusia Handal. Proceedings International Seminar FoE (Faculty of Education), 220–229.

Rahayu, S., Rossari, D., … S. W.-J. P., & 2021, undefined. (2021). Hambatan Guru Sekolah Dasar Dalam Melaksanakan Kurikulum Sekolah Penggerak Dari Sisi Manajeman Waktu Dan Ruang Di Era Pandemi Covid-19. Jptam.Org, 5, 5759–5768.

Rahmawati, R., Siraj, A., & Achruh, A. (2021). Hubungan Antara Kompetensi Guru Dan Budaya Sekolah Dengan Kinerja Guru. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 10.

Satriawan, W., Santika, I. D., Naim, A., Tarbiyah, F., Raya, B., Selatan, L., Timur, L., Bakoman, A., & Panggung, P. (2021). Guru Penggerak Dan Transformasi Sekolah. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam Volume, 11(1), 1–12.

Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., & Indonesia, U. K. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan. Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99.

Utami, S. (2019). Meningkatkan Mutu Pendidikan Indonesia Melalui Peningkatan Kualitas Personal, Profesional, Dan Strategi Rekrutmen Guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 518–527.

Wijaya, A., Mustofa, M. S., & Husain, F. (2020). Sosialisasi Program Merdeka Belajar dan Guru Penggerak Bagi Guru SMPN 2 Kabupaten Maros. Jurnal Puruhita, 2(1), 46–50.

Yoenanto, R. (2022). Peran Guru Penggerak Pada Merdeka Belajar Untuk Mempebaiki Mutu Pendidikan Di Indonesia. Of Education and Instruction, 5, nomor 1(Peran Guru Penggerak Pada Merdeka Belajar), 16.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nurjannah S,Pd., M.Pd.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


  Creative Commons License
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.