FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TINGKAT KECEMASAN MAHASISWA SAAT MENGIKUTI PEMBELAJARAN HYBRID
(1) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
(2) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
(*) Corresponding Author
Abstract
The Covid-19 pandemic has an impact on all aspects of people's lives, including in the field of education, which has caused the government to issue policies to carry out online learning activities. Over time, the government has again reviewed the level of spread of Covid-19 in Indonesia and issued a new normal policy so that learning activities that were originally carried out fully online have now turned into hybrid learning. Hybrid learning is a combination of online and offline learning systems. The impact of this hybrid learning system is the anxiety experienced by students. Therefore, this article describes the factors that cause anxiety through interview data and filling out questionnaires to several students of Raden Fatah Islamic State University.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amiman, S. P., Katuuk, M., & Malara, R. (2019). Gambaran Tingkat Kecemasan Pasien di Instalasi Gawat Darurat. e-Journal Keperawatan (e-Kp), 7(2), 1-6.
Aseta, P., & Siswanto. (2021). Gambaran Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa dalam Menghadapi Proses Pembelajaran Daring. Intan Husada : Jurnal Ilmiah Keperawatan, 9, 35-43.
Bambang Hariadi, e. a. (2018). Buku Model Scientific Hybrid Learning Menggunakan Aplikasi BRILIAN untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Data dan Berpikir Kritis Mahasiswa. Surabaya: STIKOM Surabaya.
Bappenas. (2020). Studi Pembelajaran Penanganan Covid-19 di Indnonesia. Jakarta : Badan Perencanaan Pembangunan Nasional.
Cassinie, N. (2021). Penerapan Hybrid Learning pada New Normal. Koco Schools Indonesia.
Fauziyyah, R., Awinda, R. C., & Besral. (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Tingkat Stres dan Kecemasan Mahasiswa selama Masa Pandemi Covid-19 (2. vyd., Zv. 1). Jakarta: Bikfokes.
Giantara, F. (2020). Kebijakan Strategis Perguruan Tinggi Swasta Menyambut Era New Normal di Indonesia. Parepare: IAIN Parepare Nusantara Press.
Gultom, J. R., Sundara, D., & Fatwara, M. D. (2022). Pembelajaran Hybrid Learning Model sebagai Strategi Optimalisasi Sistem Pembelajaran di Era Pandemi Covid-19 pada Perguruan Tinggi di Jakarta. Mediastima, 28, 15-22.
doi:https://doi.org/10.55122/mediastima.v28i1.385
Hamzah, F. (2020). Hubungan Antara Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Kedisiplinan Belajar. SPEKTRUM : Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 8(3), 301-308.
Kemenkes. (2020). Pedoman Pengendalian dan Pencegahan Covid-19. Jakarta: Direktorat Jenderal Pencegahan dan Pengendalian Penyakit.
Resubun, C. C., Kurniyanti, M. A., & Wicaksono, K. E. (2021). RESPON TERHADAP PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING DI ERA PANDEMI COVID-19 DENGAN TINGKAT STRES MAHASISWA. MHJNS : Media Husada Journal of Nursing Sciences, 2(3). Dostupné na Internete: https://mhjns.widyagamahusada.ac.id/
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Yogyakarta: Alfabeta.
Wakhudin, e. a. (2020). Covid-19 dalam Ragam Tinjauan Perspektif. Yogyakarta: MBridge Press.
Walean, C. J., Pali, C., & Sinolungan, J. S. (2021). Gambaran Tingkat Kecemasan pada Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Biomedik, 13(2), 132-143. Dostupné na Internete: https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/biomedik/article/view/31765
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v10i1.13447
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Nanda Nabila Al Jannah, Liana Septy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
|
Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |