Kontribusi Informasi, Fasilitas, dan Loyalitas User Dalam Menggunakan Aplikasi Fintech di Masa Pandemi Covid-19

Rendika Vhalery(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


Covid-19 is still a hot issue in Indonesia that causes some changes such as in finance either buying or paying through fintech.  In this study we aimed to find out if there is an influence of information, facilities, and loyalty in using fintech applications in the covid-19 pandemic? . The research method used is quantitative with any type of associative research. The research population is a student of the economic education study program of Indraprasta University PGRI Jakarta. A study sample of 150 students. Data collection techniques using questionnaires. Data collection techniques use the help of google form website to make it easier to collect data due to the current lockdown situation. Data analysis techniques use multiple linear regressions. The results revealed that (1)  there is an influence of information in using fintech applications during the covid-19 pandemic, (2) there is the influence of facilities in using fintech applications during the covid-19 pandemic, (3) there is a loyalty influence in using fintech applications during the covid-19 pandemic, and (4) there is the influence of information, facilities, and loyalty in using fintech applications during the covid-19 pandemic.  The contribution of variable information, facilities, and  user loyalty in using fintech  applications during the covid-19 pandemic amounted to 0.471 or 47.1%.  Of the three variables that affect the use of fintechapplications, loyalty variables contribute the most.


Keywords


Informasi; Fasilitas; Loyalitas; Aplikasi; Fintech

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Ahmad, A. (2012). Perkembangan Teknologi Komunikasi Dan Informasi: Akar Revolusi Dan Berbagai Standarnya. Jurnal Dakwah Tabligh, 13(1), 137-149.

Arner, D., Barberis, J., & Buckley, R. (2015). The Evolution of FinTech: A New Post-Crisis Paradigm?, 0–45.

Aryani, D., & Rosinta, F. (2011). Pengaruh kualitas layanan terhadap kepuasan pelanggan dalam membentuk loyalitas pelanggan. BISNIS & BIROKRASI: Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi, 17(2).

Baihaqi, J. (2018). Financial Technology Peer-To-Peer Lending Berbasis Syariah di Indonesia. TAWAZUN: Journal of Sharia Economic Law, 1(2), 116-132.

Belleflamme, P., Lambert, T., & Schwienbacher, A. (2010). Crowdfunding: An industrial organization perspective. In Prepared for the workshop Digital Business Models: Understanding Strategies’, held in Paris on June (pp. 25-26).

Christanal, K. (2019). Analisis literasi keuangan, penggunaan produk Fintech, dan inklusi keuangan pada mahasiswa Universitas Katolik Parahyangan.

Nurul Faizah, E., Subhan, S., & Fielnanda, R. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Pengetahuan Konsumen, Dan Efektivitas Terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Financial Technology (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam UIN STS Jambi).

Satuan Tugas Penanganan COVID-19. (2021) .Data Sebaran virus COVID-19 di Indonesia. Url: https://www.covid19.go.id diakses pada hari senin, tanggal 26 April 2021.

Ismail, R. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk dan Kepuasan Nasabah Sebagai Prediktor dalam Meningkatkan Loyalitas Nasabah. Jurnal Organisasi dan Manajemen, 10(2), 179-196.

Korkiakoski, E. (2017). Fintech-Yritysten Tarjoamien Vertaislainapalveluiden Käyttö Rahoituksessa Ja Sijoittamisessa.

Mongkaren, S. (2013). Fasilitas dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Penguna Jasa Rumah Sakit Advent Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(4).

Muhammad, F. (2020). Pengaruh keamanan, promosi dan loyalitas pelanggan terhadap keputusan penggunaan gopay pada karyawan pt. Bakrie pangripta loka cakung jakarta timur. S1 Manajemen, 1-22.

Muslih, M. T., & Purnama, B. E. (2013). Pengembangan Aplikasi Sms Gateway Untuk Informasi Pendaftaran Peserta Didik Baru Di SMAN 1 Jepara. IJNS-Indonesian Journal on Networking and Security, 2(1).

Nasution, D. S. (2017). Urgensi Fintech Dalam Kurikulum Pendidikan Tinggi. IqtIshaduNa - Jurnal Ekonomi Syariah, 8(2), 116–129.

OJK. “Gunakan Fintech Aggregator Dan Tentukan Produk/Layanan Jasa Keuangan Impianmu”. Url: https://sikapiuangmu.ojk.go.id/FrontEnd/CMS/Article/30679. Diakses pada hari rabu, tanggal 28 April 2021.

____. Yuk mengenal fintech! Keuangan digital yang tengah naik daun. Url: https://sikapiuangmu.ojk.go.id/FrontEnd/CMS/Article/10468. Diakses pada hari rabu, tanggal 28 April 2021.

____. Apa Itu Rencana Keuangan?. Url: https://sikapiuangmu.ojk.go.id/FrontEnd/CMS/Category/130. Diakses pada hari rabu, tanggal 28 April 2021.

____. Otoritas Jasa Keuangan. Url: https://www.ojk.go.id. Diakses pada hari senin, tanggal 26 April 2021.

Onsardi, O. (2018). Loyalitas Karyawan pada Universitas Swasta di Kota Bengkulu. COSTING: Journal of Economic, Business and Accounting, 2(1), 1-13.

Prastika, Y. (2019). Pengaruh Financial Technology (FINTECH) Terhadap Profitabilitas Perbankan Syariah (Studi Komparasi Bank Syariah Mandiri, BNI Syariah, dan Bank Mega Syariah Periode 2016-2018).

Rachmawati, R. (2014). Pengaruh Kepuasan Terhadap Loyalitas Pelanggan. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana dan Boga, 1(1).

Rahmatillah, I., Novirani, D., & Fitri, R. N. (2018). Analisis Pengaruh Perilaku Penggunaan Teknologi Fintech Pada Generasi Millennial Di Kota Bandung.

Romanova, I., & Kudinska, M. (2017). Banking and fintech: a challenge or opportunity? Contemporary Studies in Economic and Financial Analysis, 98, 21–35. https://doi.org/10.1108/S1569-375920160000098002.

Safarudin, A., Kusdibyo, L., & Senalasari, W. (2020, September). Faktor-Faktor Pembentuk Loyalitas Generasi Z dalam Menggunakan Financial Technology E-wallet. In Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar (Vol. 11, No. 1, pp. 1073-1078).

Selang, C. A. (2013). Bauran pemasaran (marketing mix) pengaruhnya terhadap loyalitas konsumen pada fresh mart Bahu Mall Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(3).

Setyastanto, A. M., Leksono, A. W., & Vhalery, R. (2019). Analysis Of The Factors Which Hinder Undergraduate Students In Using Fintech. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 9(2), 99-106.

Silalahi, R., & Pramedia, D. P. (2018). Analisis Faktor Keberhasilan Fintech Payment Dengan Menggunakan Model DeLone Dan McLean.

Sutabri, T. (2012). Konsep sistem informasi. Yogyakarta: Andi.

Utomo, L. T., Ardianto, Y. T., & Sisharini, N. (2017). Pengaruh kualitas sistem, kualitas informasi, kualitas layanan, terhadap kepuasan pengguna sistem informasi akademik universitas merdeka malang. Jurnal Teknologi dan Manajemen Informatika.

Vhalery, R., Leksono, A. W., & Anggresta, V. (2020). The Analysis of Factors Influencing Financial Technology Usage in Higher Education. Dinamika Pendidikan, 15(1), 40-52.

Wijayanto, K. (2015). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan dan loyalitas nasabah bank. Jurnal Manajemen Dayasaing, 17(1), 38-45.

Yarli, D. (2018). Analisis Akad Tijarah pada Transaksi Fintech Syariah dengan Pendekatan Maqhasid. YUDISIA: Jurnal Pemikiran Hukum Dan Hukum Islam, 9(2).

Zuardi, M. (2017). Pengaruh Fasilitas Fisik dan Fasilitas Non Fisik terhadap Kepuasan Pelanggan di Pasar JBBC Medan Johor. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis, 16(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sosioekons.v13i2.9743

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rendika Vhalery

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Editorial Office:

Institute for Research and Community services (LPPM)
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Campus A Building 3, 2nd Floor
Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Phone: (021) 7818718 – 78835283 ext. 123
Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hour: 09.00 AM – 08.00 PM



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.