PENERAPAN PERMAINAN CROSS WORD PUZZLE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS

Hernalia Citra Dewi(1*), Tita Puspitasari(2)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstact: the purpose of this activity is so that the volunteers / instructors at the Gemma Insani Indonesia Foundation can increase their students' learning motivation, also in order to increase their English vocabulary as a provision to study in elementary school. Generally, teachers only briefly introduce vocabulary and then invite children to recite it and the learning process that occurs is that children face a monotonous learning process. This is the reason why the results of the learning do not give any results when the child enters elementary school level. This is one of the challenges of the teacher or instructor to use learning media that are interesting and fun. One of the effective media in learning English vocabulary is game, cross word puzzle. The output that will be generated is that volunteers can apply the cross word puzzle game in teaching English vocabulary. Key word: Cross Word Puzzle, motivation, and English vocabulary

 

Abstrak: Tujuan dari kegiatan ini adalah agar para relawan/pengajar di Yayasan Gemma Insani Indonesia dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didiknya, juga agar dapat meningkatkan kosakata bahasa Inggris sebagai bekal untuk belajar di sekolah dasar. Umumnya, Guru hanya sepintas mengenalkan kosa kata lalu mengajak anak untuk melafalkannya saja dan proses pembelajaran yang terjadi adalah anak-anak menghadapi suatu proses belajar yang monoton. Hal ini menjadi penyebab mengapa hasil dari pembelajaran tersebut tidak memberikan hasil apapun ketika anak memasuki jenjang Sekolah Dasar. Ini merupakan salah satu tantangan guru ataupun pengajar untuk menggunakan media pembelajaran yang menarik dan menyenangkan. Salah satu media yang efektif dalam pembelajaran kosa kata Bahasa Inggris adalah permainan cross word puzzle. Luaran yang akan dihasilkan adalah para relawan dapat menerapkan metode permainan cross word puzzle dalam pengajaran kosa kata bahasa Inggris.

 


Keywords


Cross Word Puzzle;motivation; English vocabulary

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


DAFTAR PUSTAKA

Enggen, P dan Kauchak, D (2007): Educational Psycology: Windows on Classroom: Prentice/Merrill/Prentice Hall

Glenn Doman Indonesia. (2013). The Home of Glenn Doman Method. Retrieved from: http://www.glenndomanindonesia.com/

Hatch, Evelyn and Brown, Cheryl, Vocabulary, Semantics, and Language Education,

Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning. Yogyakarta: PustakaPelajar

Wilkins, D. (1972). Linguistics in language teaching. London: Arnold.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jurnalpkm.v4i5.8676

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


___________________________________________________________

Editorial Office:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Universitas Indraprasta PGRI

Campus A : Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Telp. (021) 7818718 – 78835283 Fax. (021) 29121071

View My Stats

Creative Commons License
Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.