Penyusunan Muatan dan Media Pendamping untuk Pembelajaran Matematika Paket B PKBM El Fataa Banyuwangi

Eka Maulya Putri(1), Nilam Sulistianingrum(2), Galih Setiawan(3), Yulia Sulistyani(4), Diana Ainun Dwi Yanti(5), Risma Hidayah(6), Rachmaniah Mirza Hariastuti(7*)

(1) Universitas PGRI Banyuwangi
(2) Universitas PGRI Banyuwangi
(3) Universitas PGRI Banyuwangi
(4) Universitas PGRI Banyuwangi
(5) Universitas PGRI Banyuwangi
(6) Universitas PGRI Banyuwangi
(7) Universitas PGRI Banyuwangi
(*) Corresponding Author

Abstract


This community service activity is aimed at assisting the implementation of learning (especially mathematics at B level) at PKBM El Fataa. Activities are based on the conditions of PKBM which has just been established and tutors who have no teaching experience. In accordance with the scientific basis of implementing the activities, this program is focused on mathematics learning related to the preparation of content and learning media.The program is also focused on B level because it contains the most students. The results of the activity show that the mathematics learning content for B level, which has been prepared by the implementing team, can be adjusted to the learning program at PKBM El Fataa. The accompanying learning media is also in accordance with the learning content and needs of the learning community. The application of content and media in mathematics learning will be monitored by the activity implementation team periodically as evaluation material.


Keywords


B level; learning content; learning media; mathematics; PKBM

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran IPA Terpadu. Al-Biruni: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 1–13. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v5i1.100

Ernawati, & Mulyono, S. E. (2017). Manajemen Pembelajaran Program Paket C di PKBM Bangkit Kota Semarang. Journal of Nonformal Education, 3(1), 60–71. https://doi.org/10.15294/jne.v3i1.8915

Gunartin, G., Soffiatun, S., & Hayati, H. F. A. (2018). Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat sebagai Tempat Alternatif Menumbuhkan Kemandirian Wirausaha Warga Belajar” (Studi pada PKBM Insan Karya Pamulang Tangerang Selatan). Pekobis : Jurnal Pendidikan, Ekonomi, dan Bisnis, 3(2), 30–48. https://doi.org/10.32493/pekobis.v3i2.p30-48.2043

Jumanah, J., & Rosita, H. (2023). Evaluasi Program Indonesia Pintar dalam Upaya Pemerataan Pendidikan. The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA), 8(2), 72–84. https://doi.org/10.52447/ijpa.v8i2.6042

Kemendikbud. (2022). Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 008/H/KR/2022 tentang Capaian pembelajaran pada pendidikan anak usia dini, jenjang pendidikan dasar, dan jenjang pendidikan menengah.

Kiswandi, Y., Tahir, M., & Hasnawati. (2024). Analisis Kompetensi Guru dalam Menyusun Soal HOTS pada Muatan IPAS Kelas IV dan VI. Journal of Classroom Action Research, 6(1), 131–139. https://doi.org/10.29303/jcar.v6i1.6963

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431

Sari, M., & Hafidh, A. A. (2016). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tamanan Kecamatan Banguntapan, Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 5(1), 6–13. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/ekonomi/article/view/3888

Suwarningsih, N. N. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Cooperatif Learning dengan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pelajaran Matematika Siswa Kelas I SD Negeri 1 Seraya Barat. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 580–593. https://doi.org/10.37329/cetta.v4i3.1466

Syaputra, R., & Shomedran. (2023). Penyelenggaraan Program Pendidikan Kesetaraan pada Satuan Pendidikan Non-Formal SKB Kota Palembang. AKSARA: Jurnal Ilmu Pedidikan Nonformal, 9(1), 17–34. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/aksara.9.1.17-34.2023

Ubaidillah, U., & Efendi, R. N. (2022). Analisis Karakter Disiplin Peserta Didik Sekolah Dasar dalam Muatan Pembelajaran Matematika. Journal of Basic Education Research, 3(1), 10–15. https://doi.org/10.37251/jber.v3i1.206

Ulfah, T. A., Wahyuni, E. A., & Nurtamam, M. E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Kartu Uno pada Pembelajaran Matematika Materi Satuan Panjang. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pembelajarannya, 3(3), 955–961. https://doi.org/https://doi.org/10.31219/osf.io/qt4mv

Widiyanto, W. E., & Putra, E. G. P. (2021). Pendidikan Jasmani Adaptif di Sekolah Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Sport Science and Education Journal, 2(2), 28–35. https://doi.org/10.33365/ssej.v2i2.1052

Yaneri, A., Suviani, V., & Vonika, N. (2022). Analisis Penyebab Anak Putus Sekolah bagi Keluarga Miskin. Jurnal Ilmiah Perlindungan dan Pemberdayaan Sosial (Lindayasos), 4(1), 76–89. https://doi.org/10.31595/lindayasos.v4i1.55

Zahro, N. I., Sutarjo, & Ratna Sari Dewi. (2022). Implementasi Program Pendidikan Kesetaraan Paket B di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tim Suara Masyarakat Dawuan Kecamatan Cikampek Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(17), 206–212. https://doi.org/10.5281/zenodo.7072912




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jurnalpkm.v7i4.23977

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


___________________________________________________________

Editorial Office:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Universitas Indraprasta PGRI

Campus A : Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Telp. (021) 7818718 – 78835283 Fax. (021) 29121071

View My Stats

Creative Commons License
Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.