PENGARUH PERHATIAN ORANG TUA DAN KEDISIPLINAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA
(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of parental attention and learning discipline on mathematics learning achievement. This study uses a survey method. This research uses a quantitative approach with multiple regression analysis. The research was conducted on state junior high school students in Bogor Regency in the 2022/2023 academic year. The sample in this study amounted to 91 students using a sampling technique with certain considerations. Data analysis was processed using SPSS 22. The instruments used were in the form of questionnaires and written math tests. The results of this study prove that: there is a significant influence of parental attention and learning discipline on mathematics learning achievement.
Keywords: Parents attention; Study Discipline; Mathematics Learning Achievement
References
Arifin Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamariah, Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetensi guru. (Surabaya : Usaha Nasional.
Khafid, Muhammad. (2007). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Ekonomi. (Jurnal Pendidikan Ekonomi, (Vol 2, No. 2, Tahun 2007). hlm 191.
Muslim. (2020). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Anak pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Sleman : Penerbit Deepublish.
Ningsih, dkk. (2016). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang tua terhadap Prestasi Belajar Matematika. (Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, Vol. 6 No. Jakarta : UNINDRA). hlm 82. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/view/754/663
Ningsih, dkk. (2016). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang tua terhadap Prestasi Belajar Matematika. (Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, Vol. 6 No. Jakarta : UNINDRA). hlm 77.
Oteng Sutrisno. (1983). Administrasi Pendidikan. Bandung : PT. Angkasa.
Permendiknas No 22 tahun 2006 tentang Standar Isi Pembelajaran.
Pribadi, S. (1984). Landasan Pendidikan. Bandung : FIP IKIP Bandung
Rusyan, Tabrani. (2002). Peran Orang Tua Dalam Lingkungan Keluarga. Semarang : PT. Toha.
Sugiyono. (2005. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sulistyowati, Sofehah. (2000). Cara Belajar Yang Efektif dan Efisisen, Pekalongan: Cinta Ilmu.
Tirtonegoro, Satrinah. (2001). Anak Super Normal dan Program Pendidikannya. Jakarta : Bina Aksara.
Tirtonegoro, Sutratinah. (2001). Anak Super Normal dan Program Pendidikannya. Jakarta : Bina Aksara
Tuu, Tulus. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Presatsi Siswa. . Jakarta : Gramedia Widiasarana Indonesia.
Wulandari L.D, dkk. (2017) Pengaruh Kedisiplinan Terhadap Prestasi Belajar Siswa M Pelajaran Ekonomi Kelas XI Pada Siswa SMA Negeri 4 Depok. Judika : Jurnal Pendidikan Unsika. 5(2) : 148-151. https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/758/744
Refbacks
- There are currently no refbacks.




