Process Assessment Techniques in Online PAI Learning at SDIT Fitrah Insani Bandar Lampung

Sherfina Indah Aprilia(1*), Handoko Handoko(2), Rima Yuni Saputri(3), Sheren Dwi Oktaria(4)

(1) Raden Intan State Islamic University
(2) University of Lampung
(3) University of Lampung
(4) University of Lampung
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the process of implementing the assessment carried out online and to see the impact that is given to the learning process. The type of research used by the author is qualitative, using the case study method. The data collection techniques used are observation and interviews and carry out the data analysis process to obtain conclusions. The result of the discussion of this study is that the assessment of the learning process includes the cognitive, affective, and psychomotor domains. All three have their respective assessment techniques that are adjusted to the subject matter of Islamic Religious Education, as applied in the tahsin and tahfidz subjects at SDIT Fitrah Insani. From the results of the author's analysis, there is a match between the learning process assessment techniques applied in the learning process, namely by focusing on the cognitive and psychomotor domains.

Keywords


Process assessment technique; Islamic religious education learning

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model Dan Metode Pembelajaran. Unissula Press.

Arif, S. (2014). Penerapan Penilaian Autentik Pada Mata Pelajaran Pai Di Smpn 1 Pamekasan. Nuansa, 11(2).

Baharun, H. (2016). Penilaian Berbasis Kelas Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Madrasah. 3(September).

Chotimah, C., & Fathurrohman, M. (2018). Paradigma Baru Sistem Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.

Hermawan, E. (2020). Efektivitas Pembalajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 : Sebuah Survey Online. 1–7.

Hidayat, R. (2016). Ilmu Pendidikan Islam “Menuntun Arah Pendidikan Islam Indonesia". Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Imania, K. A., & Bariah, S. H. (2021). Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring. April 2019. Https://Doi.Org/10.31980/Jpetik.V5i1.445

Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. Antasari Press.

Kemendikbud, P. P. (2018). Panduan Pelatihan Kegiatan Belajar Mengajar Bagi Pamong Belajar Angkatan I Tahun 2018. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Majid, A. (2015). Penilaian Autentik Proses Dan Hasil Belajar. Remaja Rosdakarya.

Maryani, K. (2020). Penilaian Dan Pelaporan Perkembangan Anak Saat Pembelajaran Di. MURHUM : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 41–52.

Mustari, M., & Rahman, M. T. (2012). Pengantar Metode Penelitian. Pressindo Laksbang.

Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz Pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7(3), 145–150.

Rahardjo, M. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep Dan Prosedurnya. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Rahmawan, M. A. (2021). Implementasi Metode Tahsin Al Husna Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SDIT Al Kahfi. Jurnal Studi Al-Qur’an Membangun Tradisi Berfikir Qur’ani, 17(1), 111–130.

Ramdhayani, E., Noviati1, W., Syafruddin, Deniati, L., & Kurniati, E. (2020). Analisis Penilaian Sikap Siswa Biologi Selama Pembelajaran Daring Pada Era Tatanan Baru. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(2).

Ramli, M. (2012). Media Dan Teknlogi Pembelajaran. In IAIN Antasari Press (1 Ed.). Http://Idr.Uin-Antasari.Ac.Id/Id/Eprint/10306

Ratnawulan, E., & Rusdiana, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Dengan Pendekatan Kurikulum 2013. Pustaka Setia Bandung.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara. Elementary School, 7, 297–302.

Robban, H. (2020). Formative Assessment Strategies Using Elearning. Nucleaus, 4(3), 45–49.

Royyani, M., & Ali, M. (2020). Sistem Boarding School Di Masa Pandemi Di Man 1 Surakarta. Iseedu, 4(May), 123–135.

Sari, R. P., & Tusyantari, N. B. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Bagi Siswa Sekolah Dasar Selama Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 9–15. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.37478/Jpm.V2i1.732

Setiawati, S. (2021). Penggunaan Quizizz Sebagai Media Penilaian Pada Perkuliahan Daring. 1, 626–629.

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sukmawati, R. A., Ridhani, M., Adini, M. H., Pramita, M., & Sari, P. (2021). Metode Drill And Practice Dalam Pembelajaran Bentuk Aljabar Siswa Kelas Vii Berkonteks Lahan Basah Menggunakan Multimedia Interaktif. 6(April).

Sun’iyah, S. L. (2020). Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran PAI Di Tingkat Pendidikan Dasar. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–18.

Umami, M. (2018). Penilaian Autentik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Kependidikan, 6(2), 222–232. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.24090/Jk.V6i2.2259

Zaenul, A., & Maunah, B. (2013). Model Authentic Assesment. Tulungagung: STAIN Tulungagung Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/scope.v8i2.20906

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 SCOPE : JOURNAL OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

scope isjd

Portal Garuda Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Web
Analytics
View My Stats

Flag Counter