Analisis efektivitas visual pada permainan papan edukasi sejarah Konferensi Asia-Afrika
(1) Institut Teknologi Nasional
(2) Institut Teknologi Nasional
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Christian, H., Alvin, B., Program, H., Desain, S., Visual, K., Desain, F., & Indrajaya, F. (2022). Analisa Visual Board Game “Ecofunopoly Emisi Karbon”. Prosiding Konferensi Mahasiswa Desain Komunikasi Visual (KOMA DKV), 3, 191-198.
Hananto, B. A., & Audiah, J. (2019). Analisa Visual Dari Elemen Permainan Kartu “The Art Of Batik.” Jurnal Bahasa Rupa, 2(2), 136–145. http://jurnal.stiki-indonesia.ac.id/index.php/jurnalbahasarupa
Handayani, P. (2022). Analisis Visual Berkain Kebaya Wdrupadi [Thesis (S1)]. Universitas Pendidikan Indonesia.
Hulu, D. M., Pasaribu, K., Simamora, E., Waruwu, S. Y., & Bety, C. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2580–2586.
Lie, G. I., Ibrahim, D., & Laurencia, J. (2023). Analisis Visual Pada Board Game “Gathering a Garden” Berdasarkan Prinsip Desain Komunikasi Visual. Prosiding Konferensi Mahasiswa Desain Komunikasi Visual 2023, 139–150.
Martin, P., & Susanti, E. (2023). Analisis Desain Permainan Generate the Game of Energy Choices. Jurnal Desain Komunikasi Kreatif, 5(2), 149–155. https://doi.org/10.35134/judikatif.v4i2.1
Maulidiyah, U. M., Dzulkifli, & Arumsari, A. D. (2022). Efektifitas Alat Permainan Board Game Pada Perkembangan Anak TK. Motoric (Media of Teaching Oriented and Children), 6(1), 361–367.
Ningtyas, S. I. (2023). Penggunaan Board Game Sebagai Media Pembelajaran Untuk Melatih Berpikir Kreatif Siswa. Research and Development Journal of Education, 9(2), 871. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19392
Prakoso, M. I. R. (2024). Analisis Board Game “Everdell” : Ditinjau Dari Strategi Desain Visual dan Dampaknya Terhadap Pemain. VisART Jurnal Seni Rupa & Desain, 2(2), 390–400. https://ejournal.lapad.id/index.php/visart
Rajković, A. I., Ružić, M. S., & Ljujić, B. (2017). Board Games as Educational Media: Creating and Playing Board Games for Acquiring Knowledge of History *. International Association for Research on Textbooks and Educational Media IARTEM E-Journal, 11(2), 27–29. https://doi.org/10.21344/iartem.v11i2.582
Retnoningsih, S., & Arrumaisha, D. (2023). Board Game MatSym Sebagai Media Edukasi Sejarah Konferensi Asia Afrika bagi Pengunjung Museum KAA Siswa SD & SMP (Usia 10-15 tahun). REKA MAKNA: Jurnal Komunikasi Visual, 3(1), 33-44. https://ejurnal.itenas.ac.id/index.php/rekamakna/article/view/8945
Safitri, W. C. D. (2019). Efektivitas Media Board Game Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Tematik Di SD. Mimbar PGSD Undiksha, 7(2), 72–78.
Santosa, A. N., Sagung Intan Pradnyanita, S. I. A. A., & Arini Hanindharputri, M. (2019). Kajian Efektivitas Puzzle Game Aksara Bali Sebagai Media Pendukung Pembelajaran Bagi Anak Sekolah Dasar di Denpasar. Jurnal Nawala Visual, 1(1), 64–71. https://jurnal.std-bali.ac.id/index.php/nawalavisual
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Penerbit Alfabeta Bandung.
Vanesya, Andreas, & Valentina, A. (2023). Rekomendasi Komunikasi Visual Board Game Edukasi Kue Tradisional untuk Anak-anak. Jurnal Visual, 18(2), 88–96. https://doi.org/10.24912/vis.v18i2.23384
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jd.v12i3.27135
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ratu Agissna Gustian, Sri Retnoningsih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Editorial Office:
Institute for Research and Community services (LPPM)
Universitas Indraprasta PGRI
Address: Campus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Phone: (021) 7818718 – 78835283 ext. 123
Work Hour: 09.00 AM – 08.00 PM | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Jurnal Desain is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.







