THE ROLE OF SALES PROMOTION, EASE OF USE, AND TRUST TOWARDS INTENTION TO USE E-WALLET

Erina Sovania(1*), Mozestha Prana Ginting(2)

(1) IKPIA Perbanas
(2) IKPIA Perbanas
(*) Corresponding Author

Abstract


E-wallets or electronic wallets have become an alternative payment method because they allow users to do things online quickly and safely. This research aims to determine how much intention to use the ShopeePay e-wallet influences sales promotion, ease of use, and trust. The study was conducted on 160 active Shopee users in the Jakarta area. This research is a quantitative method with a hypothesis testing type of research. Analysis was carried out using the SmartPLS application. The research results reveal that sales promotions and ease of use significantly influence the intention to use the Shopeepay application. In contrast, other determinants, namely trust, do not influence Shopee users to use Shopeepay


Keywords


Ease of use, E-wallet, Sales Promotion, Trust

Full Text:

PDF

References


Abd Razak, J., Mat Noor, N. A., Mohamad, N., Jaafar, R., Ismail, M. M., Junid, R., & Puspitasari, P. (2020). Process Parameter Interaction Study for Epoxy/Kenaf Composites Preparation via Two-Level Full Factorial Approach. Malaysian Journal on Composites Science and Manufacturing, 1(1). https://doi.org/10.37934/mjcsm.1.1.1126

Agustin, A., & Kusnanto, D. (2023). Pengaruh E-Service Quality dan Promosi Penjualan terhadap Minat Menggunakan Dompet Digital LinkAja pada Followers Instagram @linkaja. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Januari, 2023(2), 66–75. https://doi.org/10.5281/zenodo.7563663

Amora, J. T. (2021). Convergent validity assessment in PLS-SEM: A loadings-driven approach. Data Analysis Perspectives Journal, 2(1).

Angelia, M., & Kartika, C. (2023). Pengaruh Kemudahan Data , Fitur Layanan Dan Kepercayaan Customer Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet Pada Aplikasi Dana. 1(3).

Ardianto, K., & Azizah, N. (2021). Analisis Minat Penggunaan Dompet Digital Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Pada Pengguna di Kota Surabaya. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 23(1), 13. https://doi.org/10.33370/jpw.v23i1.511

ari anggarani winadi prasetyoning tyas, nina nurhasanah. (2019). PADA SITUS JUAL BELI ONLINE Pendahuluan. Jurnal Ekonomi, 10(1).

Ariffin, S. K., Abd Rahman, M. F. R., Muhammad, A. M., & Zhang, Q. (2021). Understanding the consumer’s intention to use the e-wallet services. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 25(3). https://doi.org/10.1108/SJME-07-2021-0138

Bujang, M. A., Omar, E. D., & Baharum, N. A. (2018). A review on sample size determination for Cronbach's alpha test: A simple guide for researchers. Malaysian Journal of Medical Sciences, 25(6). https://doi.org/10.21315/mjms2018.25.6.9

Do, N. B., & Do, H. N. T. (2020). An Investigation of Generation Z's Intention to Use Electronic Wallet in Vietnam. Journal of Distribution Science, 18(10), 89–99. https://doi.org/10.15722/jds.18.10.202010.89

Fajar, B. M., Lutfiyani, & Mirati, T. (2019). Menelusuri Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Ovo Pada Pelanggan Grab Mahasiswa Iain Surakarta Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam. Journal of Multidisciplinary Studies Editorial, 3(1), 110–122.

Faris, M., & Madiawati, P. N. (2020). Bandung the Effect of Promotion Attractiveness, Perceived Ease of Use, Perceived Benefit Towards Use Intention of Go-Pay in Bandung. Jurnal Manajemen, 7(1), 1265–1280.

Febriani, F. R., & Cahya, S. B. (2022). Pengaruh E-Service Quality Dan Sales Promotion Terhadap Keputusan Menggunakan Fitur Shopee-Food (Studi Pada Mahasiswa Aktif Feb Unesa). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 10(2), 1658–1668. https://doi.org/10.26740/jptn.v10n2.p1658-1668

Fuadi, Z. (2022). Analisis Penggunaan E-Wallet (Ovo) Sebagai Alat Transaksi Dalam Perspektif Ahli Ekonomi Islam Indikator Hifdz Al-Maal Di Kota Banda Aceh.

Hatta, P. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan E-Money Berbasis Mobile (Go-Pay) Oleh Generasi Milenial Dan Generasi Z. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 1–7. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/17451

Inneke Angelina, A. (2020). Pengaruh Kepercayaan, Promosi, Dan Kemudahan Terhadap Minat Penggunaan Go-Pay (Studi Kasus Pada Mahasiswa Stiesia). Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 9(7), 1–18.

Kesuma, P., & Nurbaiti, N. (2023). Minat Menggunakan E-Wallet Dana Di Kalangan Mahasiswa Di Kota Medan. Jesya, 6(1), 694–703. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.979

Khofisoh, S. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Motivasi Hedonis, Kebiasaan, Promosi Penjualan terhadap Niat Menggunakan dan Perilaku Konsumen dalam Menggunakan Dompet Digital. 165.

Lalu Agustino. (2021). Pengaruh Promosi, Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Mediasi Pada Pengguna E-Wallet Di Kota Banjarmasin. Kindai, 17(3), 401–422. https://doi.org/10.35972/kindai.v17i3.631

Mawardani, F., & Dwijayanti, R. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Promosi Cashback Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Dompet Digital Shopeepay Pada Aplikasi Shopee. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(3), 1455–1463.

Minarto, A. H., Felita, E., & Thio, S. (2021). Kepercayaan Dan Sikap Konsumen Terhadap Minat Pemesanan Hotel Di Traveloka. Jurnal Manajemen Perhotelan, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.9744/jmp.7.1.1-9

Monica, F., & Japarianto, E. (2022). Analisa Pengaruh Perceived Ease of Use Dan Melalui Perceived Enjoyment Terhadap Behavior Intention Pada Digital Payment. Jurnal Manajemen Pemasaran, 16(1), 9–15. https://doi.org/10.9744/pemasaran.16.1.9-15

Muliadi, M. L., & Japarianto, E. (2021). Analisa Pengaruh Perceived Ease of Use Terhadap Behavior Intention Melalui Perceived Usefulness Sebagai Media Intervening Pada Digital Payment Ovo. Jurnal Manajemen Pemasaran, 15(1), 20–27. https://doi.org/10.9744/pemasaran.15.1.20-27

Naufaldi, I., & Tjokrosaputro, M. (2020). Pengaruh Perceived Ease Of Use, Perceived Usefulness, dan Trust terhadap Intention To Use. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 2(3), 715–722.

Nirawati, L., Isselyn, A., & Ida, M. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Konsumen dalam Menggunakan Sistem Pembayaran Dana (Studi Kasus pada Mahasiswa Administrasi Bisnis UPN “Veteran” Jawa Timur). Jurnal Syntax Transformation, 1(10), 722–728. https://doi.org/10.46799/jst.v1i10.176

Nizar, A. M., & Yusuf, A. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan Aplikasi Dompet Digital LinkAja. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 7(2), 928. https://doi.org/10.33087/jmas.v7i2.569

Olivia, M., & Marchyta, N. K. (2022). The Influence of Perceived Ease of Use and Perceived Usefulness on E-Wallet Continuance Intention. Jurnal Teknik Industri, 24(1). https://doi.org/10.9744/jti.24.1.13-22

Peterson, R. A., & Kim, Y. (2013). On the relationship between coefficient alpha and composite reliability. Journal of Applied Psychology, 98(1). https://doi.org/10.1037/a0030767

Ping, R. A. (2009). Is there any way to improve the Average Variance Extracted (AVE) in a Latent Variable (LV) X (Revised)? Online Paper]. Http://Home. Att. Net/~ Rpingjr/ImprovAVE1. Doc.

Purba, M., Samsir, & Arifin, K. (2020). Pengaruh persepsi kemudahan penggunaan, persepsi manfaat dan kepercayaan terhadap kepuasan dan niat menggunakan kembali aplikasi ovo pada mahasiswa pascasarjana universitas riau. Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, XII(1), 151–170. https://jtmb.ejournal.unri.ac.id/index.php/JTMB/article/download/7857/6788

Rasoolimanesh, S. M. (2022). Discriminant validity assessment in PLS-SEM: A comprehensive composite-based approach. In Data Analysis Perspectives Journal (Vol. 3, Issue 2).

Rodiah, S., & Melati, I. S. (2020). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Risiko,dan Kepercayaan terhadap Minat Menggunakan E-Wallet pada Generasi Milenial Kota Semarang Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang. Economic Education and Entrepreneurship Http://E-Journal.Ivet.Ac.Id/Index.Php/Jeee Pengaruh, 1(2), 66–80.

Suhendry, W. (2022). Minat Penggunaan E-Wallet DANA di Kota Pontianak. Jurnal Ekonomi Manajemen, 7(1). https://doi.org/10.37058/jem.v7i1.2586

Sulistyowati, R., Paais, L., & Rina, R. (2020). Persepsi Konsumen Terhadap Penggunaan Dompet Digital. ISOQUANT : Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 4(1), 17. https://doi.org/10.24269/iso.v4i1.323

Suryati, & Yoga, I. (2021). The Influence of Perceived Use, Trust and Security on Intention to Use E-Wallet. Journal of Management and Islamic Finance, 1(2).

Taufan, A., & Yuwono, R. T. (2019). Analysis of Factors That Affect Intention to Use e-Wallet through the Technology Acceptance Model Approach ( Case Study : GO-PAY ). International Journal of Science and Research (IJSR), 8(August), 413–419.

Trihutama, R. P. (2020). Pengaruh Perceived Ease of Use, Perceived Usefulness, and Trust Terhadap Behavioral Intention to Use (Studi Pada Pengguna Go-Pay Layanan Go-Jek). Jurnal Kajian Manajemen Dan Wirausaha, 2(2), 1–15.

Tuhepaly, M., & Rismawati. (2021). Pengaruh kepercayaan, Promosi dan Kemudahan Terhadap Minat Penggunaan Ovo. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 10(6), 1–14. www.bi.go.id

Yang, M., Al Mamun, A., Mohiuddin, M., Nawi, N. C., & Zainol, N. R. (2021). Cashless transactions: A study on intention and adoption of e-wallets. Sustainability (Switzerland), 13(2). https://doi.org/10.3390/su13020831




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jabe.v10i2.20527

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

Universitas Indraprasta PGRI

Alamat:Kampus B | Jl. Raya Kampung Gedong
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM



Creative Commons License

JABE (Journal of Applied Business and Economic) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.