Pengaruh Penggunaan Media Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika (Eksperimen pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 8 Kota Tangerang Selatan Tahun Pelajaran 2010 / 2011)
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author
Abstract
The research is an experiment conducted in SMA Negeri 8 Tangerang City, Banten, on the influence of learning and use of media interest in learning of mathematics learning outcomes. The purpose of this study was to analyze the
influence of media use to learn and interest in learning mathematics learning
outcomes. (Experiment In Student Class XI IPA SMAN 8 Tangerang City Year
Lesson 2010/2011). The research method used is an experimental method using
the technique "factor analysis" with "Two Way Anova", aided by SPSS version
15.0. The results of the analysis studies suggest that: 1) There is the media's
influence on the learning outcomes of mathematics learning, 2) There is interest
in studying the influence on the results of studying mathematics, and 3) There is no interaction between the learning outcomes of students with interest in learning mathematics students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi. 1987. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bina Aksara.
Aqib, Zainal.2002. Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran. Surabaya : Insan Cendekia.
Bahri Djamarah, Syaiful. 2000. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta : PT Rineka Cipta.
Departemen Pendidikan Nasional. 2006. Model silabus Setiap Mata Pelajaran untuk tingkat Sekolah menengah atas dan Madrasah Aliyah, BSNP. Jakarta.
Enterprise, Jubilee. 2009. Google Untuk Guru. Yogyakarta : PT Elex Media Komputindo.
Enterprise, Jubilee. 2009. Jurus Maut Desain Presentasi Power Point 2007. Yogyakarta : PT Elex Media Komputindo.
Hagemann, Gisela. 1993. Motivasi untuk Pembinaan Organisasi, Jakarta: Institut PPM.
Hidayat. 2010. Menyusun Skripsi & Tesis. Bandung : Informatika Bandung.
Handoko, Martin. 1992. Motivasi Daya Penggerak Tingkah Laku, Yogyakarta: Kanisius
Imron, Ali. 1996. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta : PT Dunia Pustaka Jaya.
Irawan. 2008. Pengenalan Komputer Untuk Orang Awam. Palembang : Maxikom
Kountour, Ronny. 2005. Statistik Praktis Pengolahan Data Untuk Penyusunan Skripsi dan Tesis. Jakarta : PPM.
Makmun, Abin Syamsudin. 2000. Psikologi Kependidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Poerwadarminta, W.J.S. 1976. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Purwanto, M. Ngalim. 1982. Psikologi Pendidikan. Bandung : Remadja Rosdakarya.
Riduwan. 2003. Dasar-Dasar Statistik, Bandung: Alfabeta, Cet. Ke-2.
Rusyan, A. Tabrani; dkk, 1989. Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Sasmoko. 2004. Metode Penelitian. Jakarta : FKIP – UKI.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor – faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : PT Rineka Cipta
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.
Sukardi. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Sudjana. 2002. Metode Statistika. Bandung : Tarsito.
Sutanta, Eddhy. 2005. Pengantar Teknologi Informasi. Jakarta : Graha Ilmu.
Rachmat, Zuchri, dkk. 2008. Pengembangan Bahan Ajar dan Bahan Ujian Berbasis
Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta : Departeman Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Atas.
Wirodikromo, Sartono. 2006. Matematika Untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Erlangga.
Tim Supermath. 2008. Intisari dan Bank Soal. Jakarta : PT Gramedia Widiasarana Indonesia
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v1i1.64
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2011 Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA
Publisher: Institute for Research and Community Services (LPPM) Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
View My Stats