Kecerdasan Visual-Spasial, Kemampuan Numerik, dan Prestasi Belajar Matematika

Maman Achdiyat(1*), Rido Utomo(2)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This research uses survey method aimed to know the influence of visual-spatial intelligence and numerical ability on mathematics learning achievement, in class VIII students of PGRI Junior High School in Tenjolaya Subdistrict. Sampling technique with random sampling to 111 samples. The technique of collecting data 25-point test of visual-spatial intelligence and 30 items about numerical ability in multiple choice, while mathematics learning achievement data is taken from grade repetition value (UKK). Before performing the hypothesis test, the validity test item for visual-spatial intelligence test and numerical ability test were tested using biserial point correlation. The calculation result of normality of data using chi-square means otherwise. Testing of statistical hypothesis with t-test and F-test. The result of the research shows that there is a significant influence on visual-spatial intelligence and numerical ability together to the achievement of learning mathematics.


Keywords


Visual-Spatial Intelligence; Numerical Ability; Mathematics Learning Achievement

Full Text:

PDF

References


Ajayi, K. O. dkk. 2013. Effects of students’ attitude and self-concept on achievement in senior secondary school mathematics in Ogun State, Nigeria. Journal of Research in National Development, 9(2), 202-211.

Armstong, Thomas. 2002. Kinds of Smart Menemukan dan Meningkatkan Kecerdasan Anda Berdasarkan Teori Multiple Inteligence. Jakarta: Gramedia.

Armstong, Thomas. 2013. Kecerdasan Multipel di dalam Kelas. Jakarta: Indeks.

Astuti, A., & Leonard. 2015. Peran kemampuan komunikasi matematika terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 102–110. Retrieved from http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/view/91/88

Barret, Jim dan Geoff William. 2000. Tes Bakat Anda. Jakarta: Gaya Medika Pratama.

Carter, P. 2010. Tes IQ dan Bakat: Menilai Kemampuan Penalaran Verbal, Numerik, dan Spasial Anda, Jakarta: Indeks.

Fadlillah, M. 2012. Desain Pembelajaran PAUD. Yogyakarta: ArRuzzMedia

Febriana, E. 2015. Profil kemampuan spasial siswa menengah pertama (smp) dalam menyelesaikan masalah geometri dimensi tiga ditinjau dari kemampuan matematika. Jurnal Elemen, 1(1), 13-23.

Ferryansyah. 2011. Perbandingan prestasi belajar matematika siswa antara pembelajaran yang disertai penciptaan kondisi dan tanpa disertai penciptaan kondisi alfa. Jurnal Socioscientia, 3(2), 235-242.

Gultom, S. 2001. Model Kognitif untuk Mengubah Bahasa Verbal menjadi Model Matematika. Jakarta: Pelangi Pendidikan.

Hariwijaya, M. 2005. Tes Intelegensi. Yogyakarta: Andi Offset.

Hartati, L. 2013. Pengaruh gaya belajar dan sikap siswa pada pelajaran matematika terhadap hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(3), 224-235.

Indrawati, F. 2013. Pengaruh kemampuan numerik dan cara belajar terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Formatif, 3(3), 215-223.

Masykur, M. 2007. Mathematical Intelligence. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Masykur, M. & Abdul Halim Fathoni. 2008. Mathematical Intelligence: Cara Cerdas Melatih Otak dan Menanggulangi Kesulitan Belajar. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Nasution, P. 2007. Perbandingan prestasi belajar matematika antara siswa yang menggunakan aturan segitiga dengan aturan jajaran. Majalah Ilmiah Ukhuwah, 2(2). 148-150.

Olatoye, R. A. dan A. A. Aderogba. 2011. Performance of senior secondary school science students in aptitude test: The role of student verbal and numerical abilities. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 2(6), 431-435.

Robbins, S.P. 2006. Perilaku Organisasi. Jakarta: Indeks

Safaria, Aan T. 2010. Mengembangkan Kecerdasan Anak: Meningkatkan Kemampuan IQ Anak agar Tumbuh Cerdas. Yogyakarta: Pohon Cahaya.

Sasanguie, Delphine dkk. 2012. Association between basic numerical abilities and mathematics achievement. British Journal of Developmental Psychology, 30, 344–357.

Sudjana, N. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suhendri, H. 2011. Pengaruh kecerdasan matematis logis dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1), 29-39.

Suhendri, H. 2013. Penerapan model pembelajaran konstruktif berbasis penemuan terbimbing dalam meningkatkan hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(3), 177-183.

Supardi, U.S. 2013. Aplikasi Statistika dalam Penelitian. Jakarta: Change Publication.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.http://sipuu.setkab.go.id/PUUdoc/173839/UU0202013.pdf (diunduh 22 Mei 2016)

Yaumi, M. 2012. Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Jakarta: Dian Rakyat

Yuliani, R. 2014. Pengaruh Kemampuan Nnumerik Terhadap Prestasi Belajar Matematika Peserta Didik. Skripsi. Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta: Tidak Diterbitkan.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i3.2234

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats