Profile Analysis of Basic Science Process Skills for Grade 8 Junior High School Students at SMP Negeri 2 Sembawa
(1) Universitas Sriwijaya
(2) Universitas Sriwijaya
(3) Universitas Sriwijaya
(4) Universitas Lampung
(5) Universitas Lampung
(6) Universitas Lampung
(7) Universitas Sriwijaya
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, L. U. (2018). Pengelolaan Pembelajaran IPA Ditinjau Dari Hakikat Sains Pada SMP Di Kabupaten Lombok Timur. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 6(2), 103. https://doi.org/10.33394/j-ps.v6i2.1020
Diella, D., & Ardiansyah, R. (2019). Pelatihan Pengembangan LKPD berbasis Keterampilan Proses Sains Dan Instrumen Asesmen KPS Bagi Guru IPA. Publikasi Pendidikan, 9(1), 7. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i1.6855
Erlida Amnie, Abdurrahman, C. E. (n.d.). Pengaruh Keterampilan Proses Sains Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Pada Ranah Kognitif. 123–137.
Erlida Amnie, Abdurrahman, C. E. (2014). Pengaruh Keterampilan Proses Sains Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Pada Ranah Kognitif. Jurnal Pembelajaran Fisika, 2(7), 123–137.
Juhji, J. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 2(1), 58. https://doi.org/10.30870/jppi.v2i1.419
Kartimi, Gloria, R. Y., & Ayani. (2013). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses dalam Pengajaran Biologi untuk Mengetahui Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Ekosistem Kelas VII di SMPN 1 Talun. Jurnal Scientiae Educatia, 2(1), 73–85. http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/sceducatia/article/view/524
Kastawaningtyas, A., & Martini, M. (2018). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Model Experiential Learning Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(2), 45. https://doi.org/10.26740/jppipa.v2n2.p45-52
Lestari, M. Y., & Diana, N. (2018). Keterampilan Proses Sains ( KPS ) Pada Pelaksanaan Praktikum Fisika Dasar 1. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 01(1), 49–54. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/IJSME/index
Lutfa, Asna, Sugianto, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Pbl (Problem Based Learning) Untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Pada Siswa Sma. Unnes Physics Education Journal, 3(2), 78–80.
Pambudi, Teo, O. P., & Widodo, W. (2013). Gelombang, Peningkatan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Materi Getaran Dan Gelombang. 27–31.
Puspita, Z., Juhanda, A., & Windyariani, S. (2021). Pengaruh Pendekatan Inkuiri-Kontekstual Berbasis Teknologi Informasi Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik SMA Pada Konsep Ekosistem. Biodik, 7(3), 176–184. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13430
Putri, D. T., Setiono, S., & Ramdhan, B. (2021). Profil Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Menggunakan Model Pembelajaran 9E Learning Cyccle at Home Melalui Pembelajaran Daring. Biodik, 7(3), 164–175. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13718
Rahayu, S., Ahied, M., Hadi, W. P., & Wulandari, A. Y. R. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Smp Pada Materi Getaran Gelombang Dan Bunyi. Natural Science Education Research, 4(1), 28–34. https://doi.org/10.21107/nser.v4i1.8389
Rauf, R. A. A., Rasul, M. S., Mansor, A. N., Othman, Z., & Lyndon, N. (2013). Inculcation of science process skills in a science classroom. Asian Social Science, 9(8), 47–57. https://doi.org/10.5539/ass.v9n8p47
S, Frafti Rejeki, Usman, A. A. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Pada Pelaksanaan Praktikum Fisika Di Sman 9 Makassar. 02, 86–91.
Samsudin, C. M. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Praktikum Mata Pelajaran Ipa Pada Peserta Didik Kelas Viii Di Mts Negeri 1 Bandar Lampung. Konstruksi Pemberitaan Stigma Anti-China Pada Kasus Covid-19 Di Kompas.Com, 68(1), 1–12. http://dx.doi.org/10.1016/j.ndteint.2014.07.001%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ndteint.2017.12.003%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.matdes.2017.02.024
Susanti, R., Anwar, Y., & Ermayanti, E. (2018). Profile of science process skills of Preservice Biology Teacher in General Biology Course. Journal of Physics: Conference Series, 1006(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1006/1/012003
Utami, D. S., Muharrami, L. K., Hadi, W. P., & Ahied, M. (2020). Profil Scientific Reasoning Ability Siswa Pada Materi Gerak Benda. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 93. https://doi.org/10.20527/quantum.v11i2.8570
Ward, J. D., & Lee, C. L. (2002). A review of problem-based learning. Journal of Family and Consumer Science Education, 20(1), 16–26.
Yuliati, Y. (2016a). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2), 71–83. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://jurnal.unma.ac.id/index.php/CP/article/view/335&ved=2ahUKEwi5o7r--MbnAhWEbSsKHVT-Cz8QFjABegQICBAC&usg=AOvVaw0GEmosz506OalvjG2rEo60
Yuliati, Y. (2016b). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v2i2.335
DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v13i2.13819
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Publisher: Institute for Research and Community Services (LPPM) Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
View My Stats