Development of Computer-Aided Media Operating Materials Calculate Integers

Juliana Margareta Sumilat(1*), Hetty J. Tumurang(2), Gabrielia Suleman(3), Noldy Posumah(4)

(1) Universitas Negeri Manado
(2) Universitas Negeri Manado
(3) Universitas Negeri Manado
(4) SD Negeri 2 Tomohon
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to develop computer-assisted learning media for integer arithmetic operations for fourth-grade students in elementary education. The research method used is the Luther-Sutopo version of the development method or better known as Research and Development (R&D). This research is limited to only 5 steps from stage 1 to stage 5, namely Concept, Design, Material Collecting, Assembly, and Testing (Validation, Revision, and Trial). Development of computer-assisted learning media on this integer arithmetic operation material in the form of instructional videos. After going through the process of testing media experts, material experts, and the revision process and field testing in class IVa SD Negeri 2 Tomohon, the average learning outcome was 83.84. Achievement of average learning outcomes is in the category of excellent learning outcomes. Then the results of the attractiveness trial showed the percentage of the mean value of the student's response was 91.35 with very attractive criteria. Thus it is concluded that the computer-assisted learning media on integer arithmetic operations are feasible.

Keywords


Computer assisted learning media, integer arithmetic operations

Full Text:

PDF

References


Afifah, E. I., Triyono, T., & Hotifah, Y. (2016). Pengembangan Media Letter Sharing untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Introvert. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(1), 27-32.

Arief S. Sadiman, dkk .2008. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Arsyad, Azhar. 2015. Media pembelajaran. Jakarta: RajaGragindo Persada.

Batubara, H. H. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis Android untuk Siswa SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 12-27.

Binanto, Iwan. 2010. Multimedia Digital - Dasar Teori dan Pengembangannya. Yogyakarta: Andi Offset.

Daiana, P., Surahmat, S., & Fathani, A. H. (2021). Profile of Students’ Mathematical Creative Thinking Ability in Solving Mathematical Problem. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 11(1).

Defrianto, D., Kridalukmana, R., & Windasari, I. P. (2015). Pengembangan Permainan Edukatif Ragam Budaya Nusantara Berbasis Android. Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer, 3(3), 379-386.

Hamzah, B. Uno. 2007. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Maryati, S., & Purnama, B. E. (2013). Pembuatan Video Profil Sekolah Menengah Pertama Negeri 4 Polokarto Kabupaten Sukoharjo Dengan Menggunakan Multimedia. Speed-Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 5(1).

Molnar, V. (2010). Reframing public space through digital mobilization: Flash mobs and the futility (?) of contemporary urban youth culture.Theory, Cult. Soc, 1–33.

Munir. 2008. Mata pelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Bandung, CV. ALFABETA.

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. 2020. Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 4(2), 30-36.

Prasetyo, G., & Prasojo, L. D. (2016). Pengembangan adobe flash pada pembelajaran tematik-integratif berbasis scientific approach subtema indahnya peninggalan sejarah. Jurnal Prima Edukasia, 4(1), 54-66.

Putra, L. D., & Ishartiwi, I. (2015). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif mengenal angka dan huruf untuk anak usia dini. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(2), 169-178.

Ridhona, R. (2020). Desain dan uji coba video pembelajaran dengan bantuan software wondershare filmora pada materi asam basa. Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Rusnilawati, R. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika bercirikan active knowledge sharing dengan pendekatan saintifik kelas VIII. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 245-258.

Sari, L. 2020. Upaya menaikkan kualitas pendidikan dengan pemanfaatan youtube sebagai media ajar pada masa pandemi covid-19. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1074-1084.

Sohibun, S., & Ade, F. Y. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis virtual class berbantuan Google Drive. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu TarbiyahJurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.

Sumarsih, S., & Mukminan, M. (2016). Pengembangan Multimedia Akuntansi Biaya Metode Harga Pokok Pesanan Bagi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Akuntansi UNY. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(1), 92-105.

Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada materi kelarutan untuk meningkatkan performa akademik siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88-99.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v12i1.11543

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats