Efektifitas Mathmagic dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika

Ari Irawan(1*), Chatarina Febriyanti(2)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the use of mathmagic on learning outcomes of mathematics at elementary school. The method used in this study is the experimental method is to provide treatments or treatment in the study sample. Where will compare between pretest and posttest. Research hypothesis testing by means of the t test are two different test average. After a study found 0,012 results <0.05 it can be concluded there is an average difference between before and after treatments. With the correlation value of 0.494, which means strong enough or the coefficient of determination 24.41%. With the value of effectiveness when compared between before and after treatments amounted to 90.42%.

 Keywords: Effectiveness, Mathmagic, Results Learning Mathematics, Elementary School


Full Text:

PDF

References


Asmarani, Aina. 2013. Peningkatan Aktifitas dan hasil belajar operasi pembagian dengan menggunakan media POPITCHING SIPP LAH pada siswa kelas III SDN Sidomulyo 03 Kota Batu. Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(1): 64-74

Irawan, Deni. Ari Irawan. 2014. Peran ai-learn terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Formatif, 4(3): 181-187

Ediaty. 2008. Kelebihan dan Kekurangan Mathmagic. Jakarta: Mizan

Enik, Chaerul Umah. 2013. Peningkatan hasil belajar operasi hitung bilangan bulat melalui MTB pada siswa kelas IV SD Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2): 40-48

Handojo. 2007. Cara Pandang Baru Belajar Matematika. Bandung: Rosdakarya

Harini, L.P.I., Nilakusmawati, D.P.E., 2014. Kajian efektivitas penerapan metode ringkas dalam perkalian susun. Jurnal Matematika, 4 (2): 111 – 129

Leonard. 2013. Peran kemampuan berpikir kritis terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2): 61-71

Maman & Sarjaya. 2014. Metode tutor sebaya untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada materi pengolahan data. Jurnal Formatif, 4(1): 71-79

Mulyati. 2005. Peningkatan hasil belajar materi bangun ruang sisi datar melalui pemanfaatan media tekung dengan model kooperatif two stay to stray siswa kelas VIII SMPN 25 Surakarta. Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2): 1-12

Setyono. 2007. Matchmagic Untuk Pembelajaran Menyenangkan. Jakarta: Yudhistira

Syafik, Abu. 2012. Permainan matematika sebagai metode alternatif dalam pembelajaran matematika pada siswa kelas 1 sekolah dasar. Jurnal LIMIT-Pendidikan Matematika. 1 (2): 21-36

Yunus. 2005. Tantangan Pendidikan Abad 21. Jakarta: Grafindo

Undang-Undang No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

http: //marthatanti.multiply.com/journal/item/6/ diakses tanggal 16 Maret 2015

http: //deparisiska.blogspot.com/2011/05/efektivitas-metode-mathmagic-dalam_16.html diakses tanggal 16 Maret 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v6i1.755

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA

Publisher:
Institute for Research and Community Services
(LPPM) Universitas Indraprasta PGRI

Kampus A Building 3, 2nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

View My Stats