Analisis Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Publik

Hanifah Azwar(1*)

(1) 
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze public satisfaction with public services (BPJS Health case studies in the Cikarang Industrial Area) in term of internal and external aspects so BPJS Health Care's performance and service can be seen to provide the satisfaction for customers. The external aspects analysis including the dimensions of rate new customer acquisition, customer acquisition, responding customer complaint, customer satisfaction and customer benefit. The analysis of the internal aspects including the dimensions of innovation, operation and after sales service. The Methode of this research is mixed method. Data collection techniques used in this research is quantitative and qualitative type with the descriptive design. The result of the study is, still there are the indicators of satisfaction which still delivery below expectations, indicated by the gap between customer expectations with services perceived. There are still a shortcomings perceived, espesially in the service delivery in the process of services performance of National Social and Healthcare Security (BPJS) that has been run. The advice is the improvement of the service performance attributes that are still perceived below expectations, as well as the increased service performance in providing inpatient, medical personnel and human resources.


Keywords


Kepuasan Masayarakat, Pelayanan Publik, BPJS Kesehatan

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Adi, Isbandi Rukminto. (2001). Pemberdayaan, Pengembangan masyarakat dan Intervensi Komunitas (Pengantar pada Pemikiran dan Pendekatan Praktis). Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

__________. (2002). Pemikir-Pemikir dalam Pembangunan Kesejahteraan Sosial. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

__________. (2005). Ilmu Kesejahteraan Sosial dan Pekerjaan Sosial. Depok : FISIP UI Press

__________. (1994). Psikologi, pekerja sosial dan Ilmu pekerja sosial. Jakarta: Rajawali Press.

Alwasilah, A.C. (2002). Pokok Kualitatif : Dasar-dasar Merancang dan Melakukan Penelitian Kualitatif. Jakarta : PT.Dunia Pustaka Jaya

Armstrong, Michael. (1994). Manajemen Sumber Daya Manusia: A Handbook Of Human Resource Management. Jakarta: PT.Elex Mediakomputindo

Asyhadie, Zaeni. (2007).Aspek-Aspek Hukum Jamian Sosial Tenaga Kerja di Indonesia. Mataram: Rajawali Pers

__________. (2008). Hukum Kerja; Hukum Ketenagakerjaan Bidang Hubungan Kerja. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada

Azrul, Anwar. (1996). Menjaga Mutu Pelayanan Kesehatan. Jakarta :Pustaka Sinar Harapan

Azwar, Azrul. (1994). Program Menjaga Mutu Pelayanan Kesehatan. Ikatan Dokter Indonesia (IDI) Jakarta

__________.(1996). Pengantar Administrasi Kesehatan : Edisi Ketiga. Jakarta :Binarupa Aksara

Bessis, Joel.(2002). Risk Management in Banking 2nd edition. England: John Wiley & Sons Ltd

Bungin, Burhan. (2003). Analisis Data Penelitian Kualitatif, Pemahaman Filosofis dan Metodologis ke Arah Penguasaan Model Aplikasi. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada

Chriswardhani. (2015). Evaluasi Implementasi Pelayanan Jaminan Kesehatan Nasional pada Balai Kesehatan Paru Masyarakat (BKPM) Wilayah Semarang terikat Kerjasama dengan Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan. Tesis Universitas Diponegoro

Creswell, John W. (2009). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Method. Third Edition, Sage publlication

Djumialdji dan Wiwoho Soejono. (1985). Perjanjian Perburuhan dan Hubungan Perburuhan Pancasila. Jakarta: PT.Bina Aksara

Dwiyanto, Agus. (2011). Mengembalikan Kepercayaan Publik Melalui Reformasi Birokrasi. Jakarta: PT.Gramedia Pustaka Utama

Fajrin, Febri. (2013). Implementasi Kebijakan Pelayanan Jaminan Kesehatan Kota (Jamsesko), Studi Kasus di Kecamatan Pontianak Selatan, Kota Pontianak Propinsi Kalimantan. Tesis Universitas Gajah Mada (UGM)

Friedlander, Walter A. (1980). A Concepts and Methods of Social Work. New Jersey : Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs

Freddy, Rangkuti. (2003). Measuring Customer Satisfaction, cetakan kedua. Jakarta:PT.Gramedia Pustaka Utama

H. Situmorang, Chazali. (2013). Reformasi Jaminan Sosial Di Indonesia Transformasi BPJS : Indahnya Harapan Pahitnya Kegagalan. Depok :Cinta Indonesia

Irawan, Prasetya. (2000). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: STIA-LAN Press

Ilyas, Yaslis. (2003). Mengenal Asuransi Kesehatan : Review Utilitas, Manajemen Klaim,, dan Fraud (Kecurangan Asuransi kesehatan). Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia

Iskandar. (2006). Menuju kebijakan yang mampu merevitalisasi standart pelayanan yang berkualitas dalam bekerja demi rakyat, meningkatkan kompetensi aparatur pemerintah daerah dalam kebijakan dan pelayanan publik, cet 1 jakarta komunal

J. Supranto. (2001). Statistik Teori dan Aplikasi, cetakan Kedua. Jakarta: Erlangga

Kaplan, Robert S, Norton, David P.(1996).The Balanced Scorecard, Translating Strategy into Action. Boston:Harvard Business Press

Kartono, Kartini. (2011). Patologi Sosial. Jakarta : Rajawali Pers.

Kristiadi, J. (1998). Otonomi Daerah di Indonesia dalam Perspektif Globalisasi, Makalah Seminar Otonomi Daerah Menyongsong Hari Otonomi Daerah, Jakarta, 16 April

Keller, Kevin Lane. (2006).Marketing Management, Manajemen Pemasaran, Penerjemah Benyamin Molan,2007, Jilid I, Edisi Kedua Belas. Jakarta: Indeks

Kurniawan, Agung. (2005). Transformasi pelayanan publik, Yogyakarta : MLA Citation

Latar, Rahmadaniaty. (2014). Kesiapan Stakeholder dalam Pelaksanaan Program Jaminan Kesehatan Nasional di Kota Tual (Readiness Stakeholders In The Implementation Of The JKN Program In The City Of Tual). Jurnal Kebijakan Kesehatan FKM Universitas Hasanuddin

Levey, Samuel.N. Paul Loomba. (1973). Health Care Administration:A Managerial Perspectiveā€¯. dalam:Azwar, Azrul. (1996). Pengantar Ilmu Kesehatan Masyarakat. Jakarta: FKUI

M. Zuhad. (2014). Implementasi Kebijakan Jaminan Kesehatan Masyarakat (Jamkesmas), Studi Kasus di Puskesmas Kerongkong Kecamatan Suralaga Kabupaten Lombok Timur. Tesis Universitas Islam Negeri (UIN) Bandung




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sosioekons.v11i3.3629

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Sosio e-kons

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Editorial Office:

Institute for Research and Community services (LPPM)
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Campus A Building 3, 2nd Floor
Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Phone: (021) 7818718 – 78835283 ext. 123
Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hour: 09.00 AM – 08.00 PM



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.