Persepsi Siswa Mengenai Lingkungan dan Kebiasaan Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial

Heru Sriyono(1*)

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRACT 

The general objectives of this research are 1) to know whether or not the influence of students' perceptions on the environment and learning habits on student learning achievement of Social Sciences. 2) Knowing whether or not the influence of students' perceptions of the environment on the learning achievement of Social Sciences students. 3) Knowing whether or not the influence of learning habits on learning achievement Social Science students. The research method used is descriptive survey method. The number of samples taken as many as 3 classes from 3 schools is SMPN 4, SMPN 7 and SMPN 13. The results show that: 1) There is a significant influence of students' perceptions of the environment and learning habits together on learning achievement Social Science junior high school students Country in the City of Bekasi. 2) There is a significant influence of students' perceptions on the environment on the learning achievement of Social Sciences students of SMP Negeri in Kota Bekasi. 3) There is a significant influence of learning habits on learning achievement Social Science students in SMP Negeri Bekasi

Keywords: Learning Environment, Learning Achievement, Learning Habit


ABSTRAK

Tujuan umum dari penelitian ini adalah untuk 1) Mengetahui ada tidaknya pengaruh persepsi siswa atas lingkungan dan kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa. 2) Mengetahui ada tidaknya pengaruh persepsi siswa atas lingkungan terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa. 3) Mengetahui ada tidaknya pengaruh kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survey deskriptif. Jumlah sampel yang diambil sebanyak 3 kelas dari 3 sekolah yaitu: SMPN 4, SMPN 7 dan SMPN 13. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Terdapat pengaruh  signifikan persepsi siswa atas lingkungan dan kebiasaan belajar secara bersama-sama terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa SMP Negeri di Kota Bekasi. 2) Terdapat pengaruh  signifikan persepsi siswa atas lingkungnan terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa SMP Negeri di Kota Bekasi. 3) Terdapat pengaruh yang signifikan kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa SMP Negeri di Kota Bekasi

 Kata kunci : Lingkungan Belajar, Prestasi Belajar, Kebiasaan Belajar 


Full Text:

PDF

References


Azwar, Syaifuddin. (1996). Prestasi Fungsi dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar.Yogyakarta:Penerbit Pustaka Pelajar.

Arikunto,Suharsini.(2002).Metodologi Penelitian. Jakarta: Penerbit Raja Grafindo

Arikunto, Suharsini. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Penerbit PT Rineke Cipta

Baharudin dan Esa Wahyuni. (2007). Teori Belajar dan Pengembangan. Yogyakarta: Penerbit Ar-Ruzz Media

Djaali. (2011). Psikplogi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara

Djamhur. (1995). Bimbingan dan Konseling Di Sekolah. Bandung: Penerbit CV Mulia

Djamarah, Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar dan Lingkungan Sekolah. Surabaya: Penebit Usaha Nasional

Gary Dessler. (2000) Manajemen Sumber Daya Manusia. (alih bahasa Benyamin Molan). Jakarta: Penerbit PT Prenhalindo

Gomes, Faustino Cordoso (1999). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Penerbit Andi Offset

Hamalik, Oemar. (2004). Prestasi Belajar dan Mengajar. Bandung: Penerbit Sinar Baru Algensindo

Harefa, Andria, (2001). Mutiara Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Gloria Cyber Ministries

Hudoyo, Herman. (1998). Prestasi Belajar. Malang: Penerbit Perpustakaan Digital IKIP Malang

Ibrahim Bafadal. (2003). Manajemen Perlengkapan Sekolah: Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Penerbit .Bumi Aksara

Kotler, Philip (2000). Pengendalian Manajemen Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sosioekons.v9i1.1684

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sosio ekons

Editorial Office:

Institute for Research and Community services (LPPM)
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Campus A Building 3, 2nd Floor
Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Phone: (021) 7818718 – 78835283 ext. 123
Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hour: 09.00 AM – 08.00 PM



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.