Implementasi Strategi Pemasaran pada Koperasi Karyawan PT. Bridgestone Tire Indonesia

Deni Heryadi(1), Endah Widati(2*)

(1) Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRACT 

According to Ministry of Cooperatives and SMEs, there are 212,315 cooperatives listed and only 71% is active. Most of the active cooperatives are employee cooperatives. The data shows that recently 14.252 active employees cooperation with total members up to 1.586.811 people. PT. Bridgestone Tire Indonesia Employee Cooperative (BSIN employee Cooperative) is one of employee cooperative that have a huge income. This research aims to find out the key success factor of management and marketing strategic implementation which applied by BSIN employee cooperatives.  Methods used in this research are combination methodologies research both qualitative and quantitative. Researchers also used few methods to analyzing such as descriptive analysis, VRIO framework analysis and marketing matrix. The result can be used as recommendation for BSIN Cooperative and others cooperatives as a benchmarking basis, so the performance can be better.

 

ABSTRAK

Berdasarkan data Kementerian Koperasi dan UMKM, per tahun 2015 tercatat sebanyak 212.315 Koperasi dan yang aktif hanya 150.223 koperasi atau 71% dari koperasi yang terdaftar. Dari data tersebut jumlah koperasi aktif di Indonesia, sebagian besar adalah koperasi karyawan (KopKar). Koperasi karyawan  saat ini berjumlah 14.252, dengan jumlah anggota sebanyak 1.586.611, dan sebarannya merata di seluruh Indonesia. Koperasi Karyawan PT Bridgestone Tire Indonesia (Kopkar BSIN) merupakan salah satu koperasi karyawan besar yang memiliki omzet sangat tinggi. Penelitian ini dilakukan bertujuan untuk mengetahui kunci kesuksesan pengelolaan dan penerapan strategi yang dijalankan sehingga dapat membuat Kopkar BSIN menjadi kopkar dengan omzet yang sangat tinggi. Dalam penelitian ini, tim menggunakan metode penelitian kombinasi antara kualitatif dan kuantitaf, dengan menggunakan beberapa teknik analisis data seperti: analisis deskriptif, analisis VRIO dan matrik pemasaran. Adapun hasil penelitian ini dapat dijadikan rekomendasi bagi kopkar PT Bridgestone Tire Indonesia dan kopkar perusahaan yang lain sebagai benchmarking untuk menjadi kopkar yang lebih baik lagi. 

Kata Kunci: Strategi Pemasaran, Koperasi Karyawan, Matrik Pemasaran


Full Text:

PDF

References


Barney, Jay. 1991. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management. Vol. 16: 7 – 19

Craven, David W., and Piercy, Nigel F. 2013. Strategic Marketing. Tenth Edition. International Edition. New York. McGraw Hill Education.

Grant, Robert. 2008. Contemporary Strategic Analysis. Sixth Edition, Victoria, Australia. Black Well Publishing

Hammer, Micheal. 2007. The Process Audit. Harvard Business Review. Vol. 85 No. 4. Mei. Hal: 111-9, 122-3, 142

Kotler, Philip, and Kevin Lane Keller. 2016. Marketing Management. 15th Ed. Global Edition. England. Pearson Education Limited.

Kyffin, Steven dan Paul Gardien. 2009. Navigating the Innovation Matrix: An Approach to Design-led Innovation. International Journal of Design. Vol. 3 No. 1. Diakses melalui http://www.ijdesign.org/ojs/index.php/IJDesign/article/view/305/242..#9

Sugiyono. 2012. Metodologi Penelitian Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, Fandy dan Chandra, Gregorius. 2012. Pemasaran Strategik, Edisi 2. Yogyakarta: ANDI.




DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sosioekons.v9i1.1682

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sosio ekons

Editorial Office:

Institute for Research and Community services (LPPM)
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Campus A Building 3, 2nd Floor
Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530 Phone: (021) 7818718 – 78835283 ext. 123
Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hour: 09.00 AM – 08.00 PM



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.